- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

سرانجام کار آسفالت جاده درب قندهار آغاز شد!

کار آسفالت “درب قندهار” سرانجام پس از ۵ سال انتظار امروز رسما افتتاح شد.

بیش از ۱۵۰ میلیون افغانی هزینه ی این پروژه است.

قرار است از اسپین ادی تا درب قندهار و از درب قندهار تا فلکه ی پایین آب، در قالب چهار پروژه آسفالت شود.

آنگونه که غلام حضرت مشفق، شهردار هرات به مردم وعده می دهد، آسفالت جاده درب قندهار ظرف ۵ ماه آینده تکمیل خواهد شد.

او بر کیفیت ساخت این جاده تاکید کرده و گفته که: ” ضخامت این جاده ۱۵ سانت است. دو لایه آسفالت دارد و توسط دو شرکت تطبیق می شود و کیفیت کار خیلی بالاست”.

چندین سال زمان برد تا سر انجام پس از دادخواهی های بسیار این پروژه کلید خورد؛ اکنون باشنده گان درب قندهار می گویند مبادا آسفالت آن نیز به درازای چند سال طول کشد.

“مردم این محل فقیر نشین هستند بخاطر اینکه سرک خراب شده حدود ۲ تا ۳ هزار نفر که دست فروش بودند بیکار شدند. از خیر خود اگر همین سرک را زودتر درست کنند خوب است من خودم بایسکل سازی دارم حالی کارم بند شده مردم هم درست نمی توانند پیاده بروند چه برسه به اینکه با سه چرخه و موتر تردد کنند”.

آنگونه که شهردار هرات می گوید آسفالت هر جاده باید حد اکثر ده سال دوام کند در حالی که بسیاری از آسفالت هایی که اخیرا در هرات انجام شده، ظرف یکی دو سال گذشته قسما یا بخش اعظم آن تخریب شده است.

پیش از این به دلیل استندرد نبودن کار جاده ۶۴ متره ، شرکت سازنده مجبور شد تا لایه دیگری روی آن آسفالت کند.

اکنون کامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات می گوید به شکل همه جانبه از این پروژه نظارت خواهند کرد.

همزمان سید وحید قتالی، والی هرات می گوید شهرداری و شرکت سازنده این اطمینان را به آنها داده اند که پروژه معیاری ساخته خواهد شد.

او تاکید می کند که نظارت اداره ی محلی از ابتدا تا انتهای پروژه خواهد بود.

” شخص ملاک نیست که پنهان کاری کند استادان دانشگاه، نهادهای دیگر باید مسیر را ببینند، شهرداری تمام اطمینان لازم در مورد کیفیت و قیمت را داده و اکنون باید ببینیم که این پروژه چگونه تطبیق خواهد شد”.

حاجی امین الله یارزاده، وکیل محل درب قندهار می گوید در صورتی که پروژه کمترین مشکلی داشته باشد آنها کار را متوقف می کنند.

“اگر آسفالت به طبع دلم باشد و یا کانال درست ساخته نشود من جلو کار را می گیرم و هر شخصی که خواسته باشد اینجا تخطی کند من جلوشان را می گیرم”.

این در حالی است که بسیاری از پروژه های سال قبل به کانال سازی اختصاص یافت و آنگونه که اداره ی شهرداری می گوید امسال پروژه های بیشتری به آسفالت اختصاص داده خواهد شد.