- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

خانقاه خواجه عبدالله انصاری در هرات مرمت شد!

خانقاه “خواجه عبدالله انصاری” که یکی از اماکن تاریخی هرات است، مرمت و بازسازی شد.

این بنا از سوی دفتر تیکا و به ارزش دستکم ۴۳ هزار دالر بازسازی شده است.

این خانقاه برای نخستین بار توسط خواجه عبدالله انصاری بمنظور ریاضت ایجاد شده است اما به مرور زمان و بر اثر بی توجهی و حوادث طبیعی، بیشتر قسمت های آن فرویخت.

علی ارغون چنار، مسئول نمایندگی دفتر تیکا در هرات می گوید که یک سال قبل روند بازسازی این بنا آغاز شده و امروز با درنظر گرفتن سبک معماری اصیل، به بهره برداری رسید.

او گفت:” این مکان که قدامت تاریخی دارد اوضاع اش خوب نبود و ما اینگونه کار ها را به عنوان پروژه ی ساده تلقی نمی کنیم. اینگونه کار ها در واقع به فرهنگ مشترک ما خدمت است و وقتی که ما اینجا در هرات یک پروژه ی مرمت را اجرا میکنیم در واقع به کشور ترکیه اجرا کردیم”.

این خانقاه که به چله خانه خواجه عبدالله انصار معروف است در نزدیکی آرامگاه خواجه انصاری و درمنطقه گازرگاه در شمال شهر هرات واقع شده و بیشتر از یکهزار سال قدامت تاریخی دارد.

ولی شاه بهره، آگاه امور فرهنگی براین باور است که درکنار حمایت مالی نهاد های کمک کننده و رسیدگی به مرمت بناهای تاریخی شهر، نیاز جدی است که در ولسوالی ها هم توجه صورت گیرد.

او گفت:” ضمن اینکه دولت مکلفیت دارد که در بخش های اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی ارایه خدمات کند به بناهای تاریخ هم باید که رسیدگی کند و آنچه که در دست فراموشی سپرده شده مسئله مرمت بناهای تاریخی است و برای آبده و مجموعه ی تاریخی گازرگاه هرات که قدامت تاریخی ۷۰۰ ساله دارد که ۷ افغانی هم بودجه در نظر گرفته نشده است”.

تا کنون بیش از ۶ آبده تاریخی و مسجد در هرات از سوی دفتر تیکا مرمت و بازسازی شده اما مسئولان این دفتر می گویند که علاقمند تطبیق پروژه های بازسازی در ولسوالی ها هستند اما نا امنی سد راه شان قرار گرفته است.

با این حال آریا روفیان، رئیس اداره اطلاعات وفرهنگ هرات می گوید که در صورت علاقمندی نهاد های کمک کننده آنان جهت تطبیق پروژه ها در ولسوالی ها آمادگی دارند.

او گفت:” اعلان میکنیم در صورتی که دفتر تیکا در هر ولسوالی که خواهان تطبیق پروژه باشند ما حاضر هستیم که امنیت را تامین کنیم و هیچ گونه نگرانی ما در ولسوالی ها نداریم و اکثریت ساحات تاریخی تحت ساحه امن است”.

طی سالهای گذشته همواره مسئولان اداره اطلاعات وفرهنگ از فروپاشی بیشتر بناهای تاریخی شهر خبر داده اند اما تاکنون توجه قابل ملاحظه ای نسبت به آبده ها صورت نگرفته است.

این نگرانی ها همزمان با آغاز فصل بارندگی ها شدت یافته است.