دست‌کم ۴۰۰  داوطلب امروز در آزمون کانکور انستیتوت صحی اشتراک کردند که همۀ شان در آرزوی داکتر شدن است، اما تنها ۸۳ تن شان راه خواهند یافت. بیشتر تمرکز روی ولسوالی‌های‌است که خدمات صحی در آن مناطق کمتر به‌چشم می‌‌خورد. به‌نظر می‌رسد کمبود داکتر و به‌‎ویژه داکتر زن  در ولسوالی‌ها انگیزه‌ای شده برای اشتراک در […]

دست‌کم ۴۰۰  داوطلب امروز در آزمون کانکور انستیتوت صحی اشتراک کردند که همۀ شان در آرزوی داکتر شدن است، اما تنها ۸۳ تن شان راه خواهند یافت.

بیشتر تمرکز روی ولسوالی‌های‌است که خدمات صحی در آن مناطق کمتر به‌چشم می‌‌خورد.

به‌نظر می‌رسد کمبود داکتر و به‌‎ویژه داکتر زن  در ولسوالی‌ها انگیزه‌ای شده برای اشتراک در این آزمون.

این زنان که از ولسوالی‌های گوناگون به این آزمون شرکت کرده بودند در این مورد چنین می‎گویند: “ما همواره در ولسوالی‎های خویش کمبود داکتر زن را احساس می‌کنیم و همین علت باعث شده است که ما در این آزمون شرکت نماییم و شاید به آینده داکتر شویم و به ولسوالی‎ خویش خدمت نماییم و این خالی‌‎گاه را پر نماییم”.

قابلگی و نرسنگ عالی، تکنالوژی طبی و  داروسازی دیپارتمنت‎های انستیتوت صحی را تشکیل می‌دهد وهر دیپارتمنت ظرفیت جذب ۲۰ نفر را دارد.

خواجه غلام محمد حنیفی مسؤل انستیتیوت علوم صحی هرات می‌گوید، علاقمندی زنان در ولسوالی‌ها به آموزش‌های صحی بیشتر از گذشته شده اما ظرفیت این انستیتوت اندک است.

وی می‎گوید: “در گذشته ما می‎رفتیم به ولسوالی‎ها، هفته‎ها منتظر می‎ماندیم تا افراد واجد شرایط را پیدا نماییم و امروز تعدادی زیادی از این افراد شرکت می‌نمایند و ما کمبود پذیرش داریم و به همین خاطر برخی از آنان جذب نمی‌شوند”.

وزارت صحت عامه می‌گوید جلب و جذب در انستیتوت‌های صحی براساس نیاز هر ولایت تعیین می‌شود.

عبدالستار جبارزی نماینده وزارت صحت عامه می‌گوید کمبود امکانات و استاد سبب شده تا آنان نتوانند افراد بیشتری را جذب کنند.

بنابر آمارها حدود ۸۰ درصد باشنده گان هرات به خدمات صحی دسترسی دارند.

اما به‌نظر می‌رسد هنوز تهدیدهایی وجود دارد.

مهدی حدید عضو شورای ولایتی هرات می‌گوید، نبود خدمات رسانی صحی در برخی از ولسوالی‌ها سبب شده که کودکان و مادران زیادی تلف شوند.

او می‎گوید: “بیشترین مرگ و میر تاکنون مربوط به مادران و اطفال زیر ۵ سال است و علت آن نبود پرسونل و خدمات صحی و پایین بودن آگاهی عامه می‎باشد”.

بنابر آمارهای اداره‌ی صحت عامه در سطح کشور، ۱۲۹۱  واقعه مرگ در هر تولد زنده وجود دارد.

عبدالحکیم تمنا رئیس صحت عامه هرات جذب زنان و آموزش آنان‌را راهی می‌داند برای کاهش مرگ و میر مادران و کودکان در ولسوالی ها.

انستیتوت صحی تاکنون دست‌کم ۲۰۰۸ داکتر را فارغ داده است. از این میان ۱۴۶ نفر پسر و ۹۶۲ دختر را شامل می‌شود. آزمون کانکور انستیتوت صحی در حالی برگزار شد که هنوز در برخی از ولسوالی‎ها داکتر زن وجود ندارد.

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: اجتماعی, فرهنگی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد