- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

بیم و امیدهای بازگشایی دانشگاه‌ها!

سرانجام لحظه‌شماری برای باز شدن دانش‌گاه‌ها به پایان رسید و سر از امروز مراکز تحصیلی خصوصی و دولتی مشروط بر رعایت نکات بهداشتی دروازه‌های‌شان را به روی دانش‌جویان باز کردند.

هم‌زمان، مسوولان دانش‌گاه دولتی هرات می‌گویند پوشیدن ماسک برای دانش‌جویان و استادان اجباری شده و درس‌های حضوری با رعایت فاصله فیزیکی و ضد عفونی کردن اتاق‌های درسی به پیش خواهد رفت.

محمد داوود منیر، معاون امور دانش‌جویان دانش‌گاه هرات می‌گوید کم‌بود امکانات، تدابیر پیش‌گیرانه را با مشکل دچار ساخته است.“نگرانی‌ها به شدت وجود دارد. در دروازه هر تعمیری یک تب‌سنج نیاز داریم. ما یک کادر متخصص فنی نیاز داریم. در هر شیفت باید دانشجویان معاینه شوند. به تیم‌هایی نیاز داریم که به محضی استاد و یا دانش‌جویی که مشکوک است باید توسط آنان انتقال داده شود. این‌ها تمهیداتی است که هنوز ۱۰۰ درصد فراهم نشده است.”

باز شدن دانش‌گاه‌ها بدون امکانات و تدابیر لازم به نگرانی‌ها از شیوع کرونا دامن زده است.

فیصل کریمی، استاد روزنامه‌نگاری در دانش‌گاه هرات می‌گوید باز شدن دانش‌گاه‌ها بدون امکانات پیش‌گیرانه جان دانش‌جویان، استادان و کارمندان را به خطر خواهد انداخت.

شیوع کرونا سبب شد تا از آغاز سال خورشیدی تا کنون درس‌های حضوری دانشگاه‌ها لغو شود.

با این حال، شماری از دانش‌جویان از نبود امکانات پیش‌گیرانه دغدغه دارند.

هم‌زمان با این نگرانی‌ها، مسوولان صحی هرات از نظارت و بررسی مراکز تحصیلی خبر می‌دهند.

محمد رفیق شیرزی، سخن‌گوی صحت عامه هرات می‌گوید در صورتی که شیوع کرونا در مراکز تحصیلی افزایش یابد وزارت صحت عامه اقدامات مناسب را روی دست خواهد گرفت. کابینه افغانستان که خود جلسات ویدیویی بر گزار می‌کند در حالی شروع درس‌های حضوری را تصویب کرده که نزدیک به ۳۷ هزار مورد ابتلا به کرونا در کشور به ثبت رسیده است.