- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

ارائه طرح امنیتی از سوی حرکت دادخواهی به مسئولان محلی هرات!

همزمان با افزایش شکایت ها و انتقاد ها از نا امنی ها در هرات، امروز حرکت دادخواهی “نظم و امنیت” طرحی را برای مسئولین امنیتی ارایه کرد.

حذف و مجازات ماموران پلیس که در وظیفه غفلت کرده اند و یا با سارقان تبانی دارند و برخورد جدی با سارقان مسلح از موارد شامل این طرح است.

عبدالقدیر صالحی، مولوی محمد یوسف منیب و سید اشرف سادات از فعالان مدنی و عالمان دین که عضویت این حرکت را دارند می گویند که پیگیر این طرح هستند و در صورتی که غفلتی صورت گیرد، سکوت نخواهند کرد.

مولوی محمد یوسف منیب گفت:” امیدوارم بعد از این نشست تغییراتی در وضعیت امنیتی ایجاد شود، اگر شاهد نبودیم بعدآ تصمیم را علما خواهند گرفت”.

خواسته های مردم از حکومت، تلاش بی چون و چرای نمایندگان پارلمان در امر رساندن پیام شان به مرکز و اعلان همکاری عالمان دین در تامین امنیت شهر، سه بخش اساسی این طرح امنیتی است.

سید وحید قتالی، والی هرات میگوید در مقابل سارقان و مفسدان سکوت نخواهد کرد و با این افراد برخورد جدی انجام خواهد شد.

او گفت:” بگذاریم من آمر حوزه ی که در مقابل خون شما سهل انگاری کرده بکشم بیرون، بی تفاوت را بیرون بکشم صدای من را ضعیف نسازید و اگر قوی باشد میتوانم که با مسئول بلند تر هم حرف بزنم. من دوماه قبل به فرمانده پلیس هرات گفتم کسی که ترفیع نکرده بسم الله به من بسپار، کسی که زمین می خواهد بیاید من برای او زمین توزیع میکنم و کسی که ایثار کرده من به خدمت او هستم. کسی که در مسیر خدمت مرمی خورده من به کنار او ایستاده هستم ولی کسی که سهل انگاری کرده تحمل یک ساعت بودن او را در این حوزه ها ندارم”.

پنجشنبه هفته گذشته فرمانده پلیس هرات در یک نشست خبری، موجودیت نا امنی ها در هرات را شایعه و دسیسه خواند و گفت که این شهر امن است و ناامنی های اجتماعی نسبت به قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است.

حالا عبیدالله نورزی، فرمانده پلیس هرات می گوید که پیاده سازی برخی ماده های این طرح در صلاحیت او نیست اما شماری از ماده ها را برای تامین امنیت شهر عملی خواهد کرد.

او گفت:” بیشتر این ماده ها فراتر از صلاحیت ما است و شماری هم در حد صلاحیت ما است و ما موضوعات مثبت و مفید را می پسندیم حتی اگر یک کودک ۸ ساله هم برای ما بگوید این ها که عالمان دین هستند و صد درصد نکات مثبت کاپی می شود و عملی می شود”.

از سوی هم نمایندگان پارلمان می گویند که به تازگی موضوع نا امنی های هرات را با مسئولان ارشد امنیتی در مرکز شریک ساخته اند.

حمید الله حنیف، نماینده ی مردم هرات می گوید که در ملاقاتی که با وزیر داخله در مورد امنیت هرات داشته اند قرار است در ماه های پیش دو حوزه امنیتی جدید در شهر هرات ایجاد شود.

او گفت:” ما شماری از  نماینده های مردم رفتیم به ملاقات وزیر داخله و خوشبختانه تشکیل کندک شاهراه که بزودی فعال و افراد استخدام می شود را گرفتیم و در چهار ماه آینده فیصله بر این شد که دو حوزه امنیتی دیگه هم در شهر هرات در تشکیل افزوده شود تا اینکه امنیت شهر شهروندان بهتر تامین شود”.

این انتقاد ها و شکایت ها و خواسته ها در حالی مطرح می شود که سرقت های مسلحانه از جمله وسایط نقلیه، موبایل و سرقت اموال گلو مردم را بیشتر از هر زمانی دیگری می فشارد.

اعضای حرکت داد خواهی نظم و امنیت شهر هرات می گویند که طرح سپرده شده به اعضای شورای نظامی هرات را برای تامین امنیت پیگیری خواهند کرد.