- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

شورای ولایتی هرات: طالبان در فاصله ۵۰ متری ساختمان ولسوالی “پشتون زرغون” مستقر هستند!

درگیری بین نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح در ولسوالی پشتون‌زرغون در این اواخر شدت گرفته و مردم ملکی بین دو سنگ آسیاب گیر مانده‌اند.

باشندگان محل می‌گویند طالبان در بیشتر روستاهای این ولسوالی حضور دارند و حتی بازار مرکز این ولسوالی هم هر روز صحنه درگیری بین نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح است.

عزیز احمد، یکی از دوکان‌داران بازار پشتون‌زرغون از وضعیت بد امنیتی و تأثیر آن روی زندگی و کسب و کارش گله‌مند است.“در وضعیتی هستیم که یک دقیقه هم آرامش نداریم. مشتریان هم نمی‌توانند در یک وضعیت آرام از بازار خرید کنند. فعلا وضعیت پشتون‌زرغون از نظر امنیتی بیخی خراب است. روز یک یا دو بار در بازار پشتون‌زرغون بین نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح درگیری می‌شود.”

درگیری در پشتون زرغون سبب شده تا به گفته باشندگان محل صدها خانواده مجبور به ترک خانه و کاشانه‌شان شوند.

آقا گل، یکی از باشندگان منطقه طاقچه است. او ۲۰ روز پیش به خاطر جنگ مجبور شده تا دار و ندارش را رها کند و به شهر هرات آواره شود.وی می‌گوید از محل آنها صدها خانواده به مرکز ولسوالی و شهر هرات آواره شده‌اند.”از مواد غذایی، دوا، داکتر و همه چیز محروم شده بودیم. شب و روز دشمن بالای ما حمله می‌کرد. هر کس زن و بچه‌اش را آورده. مال، دارایی، فرش و ظرف و حتی لباس‌ها در خانه‌های ما جا مانده. حالا در شهر هرات پراکنده شده‌ایم. در خانه‌های آشنایان و خویشان خود به سر می‌بریم و هیچ خانه و کاشانه‌یی در این‌جا نداریم. تا به حال هیچ کسی به وضعیت ما توجهی نکرده.”

درگیری‌ها در پشتون‌زرغون بالای زندگی مردم ملکی سایه‌یی سنگین انداخته.

با این حال، اداره محلی هرات اطمینان می‌دهد که سایه جنگ از سر این مردم دور خواهد شد.

جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات می‌گوید اداره محلی تدابیر ویژه‌یی را برای تأمین امنیت در ولسوالی‌ها روی دست دارد.

پشتون‌زرغون از ولسوالی‌های شرقی و یکی از دروازه‌های هرات است.

شورای ولایتی هرات می‌گوید بارها خطر جنگ در این ولسوالی را به اداره محلی گوش‌زد کرده؛ اما هیچ گوشی شنوای آن نبوده است.

به گفته این شورا، طالبان از تمام نقاط هرات در این ولسوالی تجمع کرده‌اند و فعلا وضعیت جنگی در پشتون‌زرغون حاکم است.  

وکیل احمد کروخی، مسوول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات هشدار می‌دهد اگر به وضعیت امنیتی پشتون‌زرغون توجه نشود این ولسوالی به‌دست مخالفان سقوط خواهد کرد.“به دلایل نا معلومی ۱۷ پوسته امنیتی جمع‌آوری شده. دولت تنها در مرکز این ولسوالی حاکمیت دارد. مخالفان مسلح حتی در ۱۰۰ متری و ۵۰ متری ساختمان ولسوالی حضور دارند.”

آقای کروخی می‌افزاید که ولسوالی اوبه نیز از چندی بدینسو وضعیت مشابهی چون پشتون‌زرغون دارد. به باور آگاهان، اگر به وضعیت پشتون‌زرغون رسیدگی جدی نشود، پی‌آمدهای زیان‌بار آن به زودی دامن ولسوالی‌های همجوار و شهر هرات را نیز خواهد گرفت.