- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

در آستانه عید قربان؛ مسئولان صحی هرات نگرانی شان را نسبت به شیوع احتمالی موج دوم کرونا اعلام کردند!

بازارها ها بر خلاف توقع، بیش از هر زمان دیگری شلوغ است و مردم بی رحمانه ویروس کرونا را به همدیگر عیدی می دهند.

تجربه ی تلخ عید گذشته سبب شد تا پزشکان از مردم بخواهند بیش از گذشته متوجه عواقب بیرون رفتن از خانه در زمان عید قربان، باشند.

شماری از شهروندان می گویند افراد به رغم توصیه های پزشکان هنوز در بازار اند و با ذوق و شوق سابق به خرید عید پرداخته اند.

آنها تاکید دارند: “مردم، اکثرا نامزدان داران، این روزها مصروف بردن و آوردن عیدی هستند و این تجمع کردن آنها بسیار می تواند خطرناک و در عین حال می تواند ویروس را انتقال بدهد. دولت تالارها و کافیشاپ ها را بست مردم سعی کردن محافل خود را در خانه برگزار کنند حالا هم که بازارها جای سوزن انداختن نیست”.

هم اکنون خراسان و مشهد در ایران با موج دوم کرونا دست و پنجه نرم می کند و آمارها نشان می دهد که تلفات این موج خیلی بیشتر از موج اولی است.

عبدالحکیم تمنا، رییس اداره ی صحت عامه هرات می گوید عید می تواند خیلی راحت زمینه ی ورود موج دوم به هرات را فراهم سازد.

او می گوید: “موج دوم یک تعداد زیادی را در همسایگی ما درگیر کرده و آمار فوتی ها هم بالا است و جالب اینکه این بار جوانان و اطفال را هم زیاد درگیر ساخته در حالی که ما پیش از این به این تصور بودیم که این دو بخش را کمتر درگیر می سازد”.

تمنا تاکید می کند که یک تعداد که هنوز به این ویروس مبتلا نشده اند و تعدادی هم که شده اند همه در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند و عید این بستر را شدیدا می تواند فراهم سازد.

بنابر آمار اداره ی صحت عامه، با مجموع آمار کلنیکی بیش از ۲۲ هزار نفر در هرات به کرونا مبتلا شده است هرچند این اداره تاکید می کند که آمار واقعی بیش از این هاست.

آقای تمنا می گوید: “در حال حاضر امکانات ما خوب است همین امروز برای ما ۱۶ پایه ونتلاتور(دستگاه تنفس مصنوعی) جدید رسید که امکانات ما را کامل ساخت اما اگر آمار در روز به ۳۰۰ یا ۴۰۰ برسد مدیریت آن دشوار خواهد بود”.

نگرانی از همه گیری موج دوم کرونا در حالی جریان دارد که بنابر گفته ی مسوولان اداره ی صحت عامه هرات، به همه گیری ویروس کرونا در ولسوالی های پر جمعیت چون، شیندند، غوریان، اوبه، پشتون زرغون، تورغوندی و شهرک اسلام قلعه به اوج رسیده و وضعیت خطرناک عنوان شده است.

مهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات گفت: ” در حال حاضر مشکل عمده بی باوری مردم و بی توجهی مردم است که هر قدر دولت تلاش کند و امکانات فراهم سازد در صورتی که مردم توجه نکنند، نتیجه صفر خواهد بود و شکی نیست که اینگونه موج دومی رسم خواهد شد”.

عید گذشته شماری از فعالان مدنی با راه اندازی کارزارهایی چون در خانه می مانیم و هزینه ی آنرا به خانواده های نیازمند می دهیم، سعی در تشویق افراد به خانه ماندن کردند.

سید اشرف سادات فعال مدنی می گوید افراد به اندازه ی کافی اطلاعات در مورد کرونا بدست آورده اند.

او تاکید می کند که حال زمان آن رسیده تا بیش از گذشته موارد بهداشتی را رعایت کنند.

“فرصت دید و بازدید همیشه است اما اول ما باید زنده بمانیم. امیدواریم که مردم واقعا کارهایی که در عید قبلی را انجام دادند انجام ندهند و به همه گیری این ویروس هر چه بیشتر دامن نزنند”.

استفاده از ماسک و حفظ فاصله ی اجتماعی از مواردی است که پزشکان به شدت در زمان عید قربان توصیه می کنند.

این در حالی است که هر عید قربان آمار مبتلایان به تب خون دهند یا کنگو بالاست و بیم آن می رود که اگر افراد موارد بهداشتی را رعایت نکنند، تب خون دهنده قبل از کرونا، جان شان را خواهد گرفت.