- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

رفاقت؛ عنوان برنامه ای تازه به منظور تقویت دانش آموزان در عصر کرونا!

به تازگی در هرات پروسه یی به منظور تقویت و رفع نیاز های درسی دانش آموزان تحت عنوان “رفاقت” آغاز شده است.

مسئولان این برنامه می گویند که قرار است برای ۲۰ کودکی که در نقاط محروم، به روند آموزش از طریق رسانه ها دسترسی ندارند، تبلیت و مواد درسی توزیع شود.

عصمت الله جعفری، مسئول این پروسه می گوید که این برنامه ابتدا در ولسوالی های کرخ و انجیل آغاز شده است.

او گفت:” این بسته های آموزشی از آدرس کودکانی تهیه می شود که خانواده های شان پشتوانه ی اقتصادی دارند و از آنان دریافت میکنیم و برای کودکی که دسترسی کامل به روند آموزش ندارد و در مناطق محروم زندگی می کند، تحویل می دهیم و در واقع ما یک رابط هستیم و هر هفته از اینها نظارت میکنیم و گزارش ارزیابی اش را به اختیار خانواده کودک حمایت کننده و نهاد های مربوط هم قرار می دهیم”.

مسئولان اداره معارف هرات از راه اندازی این پروسه استقبال میکنند و می گویند که راه اندازی این برنامه ها بی تاثیر نیست.

رئیس معارف هرات می گوید که ۷۵ درصد از کودکان و دانش آموزان به خدمات آموزشی از طریق رسانه ها دسترسی دارند.

ذکریا رحیمی، می گوید برنامه های که تاکنون برای دانش آموزان ارایه شده، موثر بوده و ارزیابی های آنان جریان دارد.

او گفت:”صنف هایی که استاد و شاگرد وجود ندارد تاثیر گذاری زیادی هم ندارد اما ما نظارت خانه به خانه در هر هفته داریم و می بینم که دانش آموزان آیا درس ها را تعقیب میکنند یا نه و از چه طریقی؛ من نمیتوانم بگویم که عالی بوده اما برخی دانش آموزان درسها را خوب تعقیب میکنند”.

در حال حاضر روند تدریس دانش آموزان هرات از طریق رسانه های تصویری و شبکه های اجتماعی جریان دارد.

سید اشرف سادات، فعال مدنی در هرات هرچند تدریس رسانه ای را بی تاثیر نمی داند اما می گوید که در بسیاری از مناطق و حتی نواحی شهر، روند آموزش از سوی برخی کودکان دنبال نمی شود.

او گفت:” متاسفانه مشکلات بسیار جدی است و ما نمیتوانیم بگویم که روند آموزش فراگیر بوده تا حدی برای کسانی که خانواده های شان نمیخواهند زنجیره آموزش فرزندان شان شکسته شود خوب بوده اما در بسیاری از مناطق که دسترسی ۱۰۰ درصد به تلویزیون وجود دارد، خانواده های هم هستند که تعقیب نکرده بودند و ما امکانات گسترده ی نداریم و همه توانایی فعال سازی اینترنت را ندارند و همه جغرافیای هرات تحت پوش رسانه های محلی نیست.”

ذکریا رحیمی، رئیس معارف هرات می گوید که در تلاش گسترش روند تدریس برای کودکان در ولسوالی ها هستند.

او می گوید که قرار است به زودی از طریق رادیو ها هم تدریس آغاز شود.

او گفت:” قرار است بعد از عید رمضان، از طریق شبکه هرات کیبل، کانال مخصوص معارف هرات راه اندازی شود و درس ها از آن طریق هم به نشر سپرده می شود و همچنان قرار است که بعد از عید درسها از طریق رادیو هم به نشر سپرده شود و در کنار این قرار است که بخش پاسخ دهی به سوالات شاگردان ایجاد شود که هر زمانی سوالی نزد شاگردان خلق می شود تماس بگیرند و معلومات کسب کنند”.

شیوع ویروس کرونا در افغانستان دروازه‌ های ۱۸۰۰۰ مکتب را پیش از آغاز سال تعلیمی ۱۳۹۹ به روی بیش از ۹ میلیون دانش‌آموز مسدود و معارف را وادار به آغاز روند آموزش رسانه ی کرد.

با این وجود هنوز کارشیوه و چگونگی برگزاری امتحانات از سوی مسئولان وزارت معارف تحت بررسی قرار دارد و مشخص نیست چه زمانی دوباره مکاتب بازگشایی خواهند شد.