- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

رکود صنعت گردشگری در عصر کرونا!

صنعت گردشگری با همه گیری کرونا و قرنطینه شدن شهرها با رکود مواجه شده است.

هر چند میزان خسارت وارده از رکود این صنعت مشخص نیست اما ازدست رفتن میلیون ها افغانی دور از انتظار نیست.

در هرات مکان‌های تاریخی و مذهبی، جلوه های هنری و جاذبه‌های طبیعی گردشگری هنوز پابرجاست اما از گردشگر خبری نیست.

اداره ی اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید از حمل امسال که دروازه ی خیلی از مناطق توریستی و جاذبه های گردشگری به دلیل همه گیری ویروس کرونا مسدود شد حتی یک گردشگر در لیست به ثبت نرسیده است.

سال گذشته ۱۲ هزار گردشگر داخلی و خارجی از هرات دیدن کردند.

وحید احمد سلطانی، آمر گردشگری اداره ی اطلاعات و فرهنگ می گوید : ” بخاطر همه گیری ویروس کرونا واقعا ضربه ی صد درصدی به صنعت گردشگری وارد شد ما هر ماه دو میلیون افغانی عواید خالص داشتیم. بیش از دو تا دو نیم هزار نفر بازدید کننده داشتیم که از اماکن تاریخی دیدن می کردند اما طی دو ماه گذشته ما هیچ گردشگری به ثبت نرساندیم هم به دلیل قرنطینه و هم به دلیل سطح بالای نگرانی های گردشگران خارجی و داخلی که در نهایت به اماکن دیدنی نرفتند”.

از پنج سال به این سو صنعت گردشگری در هرات سیر صعودی اش را طی می کند؛ کرونا اما همه را متوقف ساخت.

جاذبه‌هایی همانند قلعه تاریخی اختیار الدین، منار های تاریخی مصلی گوهرشاد بیگم و سایر مکانهای تاریخی این شهر با کشاندن هزارن گردشگر، باعث رونق کسب و کار مردم و صنعت هتل داری نیز شد.

بنابر آمار ها حدود چهل هتل ستاره دار و بدون ستاره که به امید پذیرایی از مهمانان و گردشگران در هرات احداث شده بود از سه ماه تاکنون یکسره زیان می‎‌ببنند.

آقای سلطانی می گوید حالا تمام این شغل های زنجیره ای و مرتبط با این صنعت متضرر شدند.

او می گوید: “هتل ها، رستوران ها، مراکز تولید لباس های سنتی و هنری همه اینها سرمایه مصرف کردند اما عوایدی بدست نیاوردند و از لحاظ اقتصادی به شدت آسیب دیدند”.

آقای سلطانی می گوید امیدوار است که بعد از ختم بحران کرونا در افغانستان، برنامه هایی جهت جلب و جذب گردشگران خارجی روی دست گرفته شود و ضرر بوجود آمده جبران شود.

در کنار گردشگران داخلی، هرات میزبان گردشگرانی از کشورهای چون آمریکا، استرالیا، ایتالیا ، فرانسه، هند، پاکستان، بنگلادش و ایران نیزاست.

بصیر احمد جویا، مدیر عمومی قلعه ی اختیار الدین هرات می گوید سال گذشته تنها این قلعه ۲۸ هزار بازدید کننده داشت که حدود یک میلیون و صد هزار افغانی از آن بدست آمده است.

او می گوید حالا پرنده ای پر نمی زند.

“از زمان شروع قرنطینه شدن هرات، دروازه ی قلعه  اختیار الدین بر روی سیاحان و گردشگران بند ( مسدود) شد و هیچ کسی نتوانست از این قلعه دیدن کند. شما می دانید که اقتصاد خیلی از کشورها روی صنعت گردشگری تمرکز یافته اما  این ویروس مهلک سبب شد تا به تمام سرمایه ی حاصله از این صنعت ضرر برسد”.

هرات تنها نیست، بلکه صنعت گردشگری در ولایت های چون بامیان، قندهار، ننگرهار، کنر، نورستان و مزار شریف نیز آسیب جدی ای دیده است.

وزارت اطلاعات وفرهنگ می‌گوید سال گذشته حدود هفت هزار گردشگر خارجی و نزدیک به یک میلیون و دوصد هزار گردشگر داخلی از مناطق توریستی و جاذبه‌های گردشگری افغانستان دیدن کردند. امسال اما کرونا تمام گردشگران مشتاق را منتظر گذاشت و سبب شد این صنعت افت بی سابقه ای را تجربه کند.