- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

هشدار مسئولان صحی در مورد شلوغی بازارهای هرات و خطر شیوع کرونا!

صحت عامه هرات هشدار می‌دهد اگر شهروندان در روزهای عید فاصله‌گذاری فیزیکی و نکات بهداشتی را رعایت نکنند، شفاخانه‌ها مملو از بیماران کووید-۱۹ خواهد شد.

تاکنون در هرات ۱۳۴۵ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده و تصور می‌شود آمار غیر رسمی، خیلی بالاتر از این رقم باشد.

همزمان شماری از متخصصان نیز از ابتلای شهروندان در نواحی شلوغ و بازارهای مرکزی شهر ابراز نگرانی می‌کنند و از مردم می‌خواهند از گشت‌وگذار در نقاط شلوغ خودداری کنند.

۸۵ روز پیش با ثبت نخستین مورد کرونا در هرات وضعیت اضطرار اعلام شد.

در پی وضعیت اضطرار، بازارها بسته شد و هرات به قرنطین رفت؛ قرنطینی که به خاطر دغدغه نان، یک ماه بیشتر دوام نکرد و بر خلاف سایر کشورها یک‌باره محدودیت‌ها برداشته شد.

حالا در آستانه عید فطر دیده می‌شود در بازارهای شلوغ، فاصله‌گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک رعایت نمی‌شود.

میر ابراهیم بسیم، مسوول مدیریت بیماران کویید-۱۹ در هرات می‌گوید:”در همین جاده لیلامی که هیچ چیز را رعایت نکردند نه ماسک زدند و نه فاصله را رعایت کردند اصلا باور به این نداشتند که کرونایی هم هست. برخی بیماران می‌گویند که در یک مارکت تا ۴۵ نفر آلوده شده‌اند. یک تعداد از این افراد در خانه قرنطین هستند. یک تعداد که مریض هم هستند در دوکان‌های خود جنس می‌فروشند و در ضمن ویروس را هم به مشتریان خود انتقال می‌دهند.”

“عید در خانه بمانیم” شعار این روزهای صحت عامه و فعالان اجتماعی است.

محمد رفیق شیرزی، سخن‌گوی صحت عامه هرات هشدار می‌دهد اگر در روزهای عید نکات بهداشتی رعایت نشود در روزهای پس از عید، شفاخانه‌ها پر از بیماران کووید-۱۹ خواهد بود.

در دیگر کشورهای جهان، قرنطینه مرحله به مرحله برداشته می‌شود.

در هرات با ثبت نخستین مورد کرونا وضعیت اضطرار اعلام شد و یکباره محدودیت‌ها برداشته شد. حالا به باور متخصصان، قرنطینه دوباره هم نمی‌تواند برای پیش‌گیری از کرونا چاره ساز باشد؛ از این رو تنها راهی که باقیمانده این است که هر کسی طبیب خود باشد و نکات بهداشتی را رعایت کند.