- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

آجیل عید با طعم کرونا!

مسوولان صحی هرات از انتشار ویروس کرونا از طریق سفره‌های عید و دید و بازدیدها هشدار می‌دهند.

همزمان شماری از فرهنگیان و فعالان اجتماعی نیز دید و بازدیدهای عید را انتحاری محض می‌دانند.

آنان تأکید دارند سفره عید از یک سو افراد را به ویروس آلوده می‌کند و از سویی دیگر این مخارج باید به نیازمندان متأثر از کرونا کمک شود.

میوه های تر و خشک زینت‌بخش سفره روزهای عید است.

امسال کرونا حتی این سفره و دید و بازدیدهای عید را نیز متأثر ساخته است.

داکتر میر ابراهیم بسیم، مسوول مدیریت بیماران کویید-۱۹ در هرات عیدی رفتن و پهن کردن سفره عید را کار خطرناک می‌داند.

این متخصص بخش انتانی تأکید دارد که امسال به خاطر شیوع کرونا مردم باید از خیر عیدی بگذرند. به گفته او بیشتر جوانان علایم کلینیکی ندارند و در صورت دید و بازدید، بزرگسالان را در خانواده‌ها مبتلا می‌کنند.

مسوولان صحی هرات از افزایش ۳ تا ۴ برابری ویروس کرونا در جامعه هشدار می‌دهند. به بیان مسوولان صحی پیش از قرنطین نتیجه آزمایش ها تا ۲۰ درصد مثبت بود ولی حالا تا ۸۰ درصدِ آزمایش‌ها مثبت تشخیص می‌شود.

هم اکنون هرات پس از کابل بیشترین آمار کرونا در کشور را دارد و شمار مبتلایان به ۱۲۸۶ مورد رسیده است. این افزایش آمار نگرانی شهروندان را نیز بر انگیخته و بیشتر مردم را از دید و بازدیدهای عید و پهن کردن سفره منصرف کرده است.

عبدالعلی، یکی از شهروندان به رادیو معراج گفت:”همه می‌دانیم که این ویروس خطرناک و کشنده است. پس ما باید سعی کنیم پیشگیری کنیم. اگر ما و شما زنده باشیم بارها عید می‌آید. اگر یک عید را تجلیل نکنیم هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.”

اعضای صنف آجیل و خشکبار در هرات به رادیو معراج می‌گویند به دلیل کرونا خرید آجیل به طور بی سابقه‌یی نسبت به سال‌های پیش پایین آمده است.

با این حال عبدالودود فیض‌زاده، رییس اتحادیه پیشه‌وران هرات از تمام اصناف و مشتریان می‌خواهد در هنگام خرید نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند.

به باور آگاهان به خاطر شیوع کرونا و افزایش خانواده های نیازمند، نباید هزینه‌های هنگفت بالای سفره عیدی مصرف شود.

محمد داوود افشار آگاه امور اجتماعی دید و بازدیدهای عید را “انتحاری محض” می‌داند.

دید و بازدیدهای عید و پهن کردن سفره ریشه عمیقی در فرهنگ و آداب مردم افغانستان دارد. با وجود کرونا باز هم ترک این کار برای شماری از مردم بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

آقای افشار بر این باور است که حفظ سلامتی از روابط خانوادگی و خویشاوندی مهمتر است و عید امسال باید از طریق تلفن و فضای مجازی تجلیل شود. کرونا در حالی بر عید فطر امسال سایه انداخته که در سالهای گذشته این عید با شکوه خاصی در افغانستان تجلیل می‌شد.