- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

کرونا در هرات؛ ادعاهایی از کمبود کیت تا دریافت جسد در بدل پول!

عبدالباری ۳۷ ساله، به تاریخ جمعه پانزدهم حمل و پس از مراجعه به یک کلینک خصوصی، راهی مرکز نگهداری بیماران مبتلا به کرونا، واقع در شیدایی هرات می شود.

شفاخانه شیدایی، از مراکز تشخیص و نگهداری بیمارانی است که علائم خطرناک کرونا در آنها نمایان شده است؛ او در بخش تجرید بستر می شود و منتظر گرفتن آزمایش کرونا می ماند.

وحید احمد، برادرزاده عبدالباری میگوید که کاکایش مدتی قبل از مراجعه به بخش تجرید، متوجه علائم کرونا در خود شده و ۱۵ روز را در قرنطینه خانگی به سر برده است.

به ادعای وی، کمبود کیت در بخش آزمایشگاه هرات، سبب اعتراض عبدالباری به وضع موجود شد، تا جایی که قصد داشت این مسئله را با رسانه ها شریک کند.

محمد رفیع، پسر عبدالباری که شب را در انتظار پدرش در صحن شفاخانه گذرانده نیز میگوید بارها از مسئولان این مرکز، خواهان انجام آزمایش کرونا از پدرش شده اما پاسخی جز اینکه کیت موجود نیست، نشنیده است.

او گفت:” پدرم با پای خود به شفاخانه رفت. داکترها گفته بودند که از او تست گرفته شود. گفتند ما کیت نداریم و صبح کیت می‌آید. صبح پدرم آمد و گفت که من می روم به خانه. اینها یک گیلاس آب یا چای نمی دهند. پایواز هم نیست و گفته اند که پایواز نمی گذاریم”.

محمد رفیع میگوید سرانجام پدرش در ساعت ۲ و ۲۰ دقیقه ی بامداد یکشنبه، قبل از انجام آزمایش کرونا، جان به جان آفرین تسلیم کرده است.

کمبود امکانات در آزمایشگاه هرات

کمبود امکانات درمانی و آزمایشگاهی در هرات، مدتی است که سرزبان ها افتاده و مردم خواهان افزایش این تجهیزات هستند.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی اداره ی صحت عامه ی هرات، با جزئی خواندن مشکلات اما میگوید که کار در آزمایشگاه جریان دارد.

او گفت که از عبدالباری نیز آزمایش کرونا گرفته شده بود که نتیجه اش منفی است.

تا حال در هرات، ۲۵۷ تن به بیماری کرونا مبتلا شده اند، اما با توجه به ظرفیت کم آزمایشگاه هرات، تصور می شود که شمار افراد مبتلا، بیش از این باشد.

محمد رفیع که هنوز فوت پدر را باور نکرده می گوید از وضعیت پیش آمده به شدت نگران است و خواهان گرفتن آزمایش از اعضای خانواده اش است.

او گفت که از پدرش آزمایش کرونا گرفته نشده بود اما هم اکنون دو تن از اعضای خانواده به شدت سرفه میکنند و تصور میشود که به کرونا مبتلا شده باشند.

بر اساس سندی که در دست محمد رفیع است، قرار بوده پس از فوت پدرش، از تمام اعضای خانواده ی وی، آزمایش کرونا گرفته شود؛ امری که با گذشت دو روز هنوز تحقق نیافته است.

وی میگوید بارها با مسئولان صحی برای انجام آزمایش تماس گرفته اما آنان گفته اند که کیت های آزمایشگاهی تمام شده و باید منتظر رسیدن کیت های تازه از مرکز باشند.

ادعای دریافت جسد در بدل ۷ هزار افغانی!

مسئولیت دفن افرادی که به دلیل ابتلا به کرونا جان میدهند به اداره ی شهرداری هرات سپرده شده است.

این اداره قبرستان ویژه ای را برای دفن اجساد مدنظر گرفته است.

شیوه ی کار اینگونه است که ابتدا جسد توسط کارمندان صحی ضدعفونی و در پوشش خاصی قرار داده می شود تا سبب شیوع ویروس نشود.

محمد رفیع میگوید که پس از فوت پدرش، او خواهان دریافت جسد شده اما مسئولان صحی ابتدا این درخواست را رد کرده اند.

او میگوید که پس از اصرار فراوان، کارمندان موظف، جسد را به اختیار او قرار دادند.

اختر محمد، برادر عبدالباری ادعا دارد که کارمندان موظف در این بخش، پس از دریافت ۷ هزار افغانی (۵ هزار برای جسد و ۲ هزار برای پوشش) حاضر به دادن جسد به پسر متوفی شده اند.

او گفت:” این بچه(محمد رفیع) پس از فوت پدر وارخطا می شود و می گوید که من مرده پدر خود را می برم و شما به من اجازه بدهید. ۵ هزار روپیه پول از او میگیرند. مرده را به او نمی دهند. کس دیگه ای میاید که این جنازه را من به پلاستیک پیچ می دهم. باز این بچه وارخطا می شود که من نمیگذارم پدرم را با پلاستیک پیچ بدهید باز ۲ هزار روپیه از او می ستانند و جنازه را پلاستیک پیچ نمیکنند و به او تحویل میدهند”.

اختر محمد گفت که شب هنگام جسد عبدالباری را به مجتمع انتقال داده اند اما مسئولان مجتمع از پذیرفتن این جسد بدون حضورداشت نماینده ی صحت عامه، خودداری کردند و سرانجام جنازه را در قبرستان دشت گازرگاه به خاک سپرده اند.

اختر محمد با بیان اینکه از شیوه ی دفن مردگان کرونا خبر نداشته میگوید که مسئولان صحی نباید جنازه ی برادرش را به محمد رفیع تحویل میدادند، بلکه آنان باید خود در قسمت دفن وی اقدام میکردند.

او نیز مانند اعضای خانواده ی عبدالباری، حالا نگران مبتلا شدن به کروناست.

همزمان با این، محمد رفیق شیرزی، سخنگوی صحت عامه ی هرات این ادعاها را رد می کند.

آقای شیرزی گفت:” به هیچ وجه ما چنین چیزی را قبول نداریم. اگر اینها چنین ادعایی دارند، ریاست صحت عامه ۲۴ ساعته در اختیارشان هست. آنها بیایند و این موضوع را رسما ادعا بکنند تا توسط یک کمیته حقیقت یاب بررسی شود.”

دیروز آمار افرادی که در هرات به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته بودند از سوی اداره ی صحت عامه، ۵ تن عنوان شده بود اما امروز این آمار ۴ تن اعلام شد.

آقای شیرزی بر خلاف ادعای خانواده ی عبدالباری میگوید که از او آزمایش کرونا گرفته شده که نتیجه اش منفی است.

با این حال اداره ی شهرداری هرات که مسئولیت دفن اجساد را برعهده دارد، میگوید تنها دو جسد را تحویل گرفته و دفن کرده است.

این در حالیست که بر اساس پروتوکل سازمان جهانی بهداشت، اجساد قربانیان کرونا نباید به خانواده های آنان تحویل داده شود و باید با طرزالعملی خاص و بدون حضور اعضای خانواده تدفین شود.