- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

بارندگی های شدید در هرات منجر به جاری شدن سیلاب ها شد!

بارندگی های شدید در ۴۸ ساعت گذشته در هرات، سبب جاری شدن سیلاب در چند ولسوالی و مسدود شدن مقطعی شاهراه هرات_ قندهار و هرات – اسلام قلعه شده است.

ریاست مبارزه با حوادث میگوید هنوز خسارات احتمالی بجا مانده از این سیلاب ها برآورد نشده اما چندین خانه در ادرسکن خراب شده است.

همه ساله با رسیدن بارندگی های بهاری، ولسوالی های هرات شاهد جاری شدن سیلاب و بند شدن راه های عمومی است.

ریاست مبارزه با حوادث طبیعی در هرات میگوید که باران های جاری در ۴۸ ساعت گذشته، سبب جاری شدن سیلاب در ادرسکن، شیندند، زاول، کوه زور و گذره شده است.

محمد مسعود شینزی، رییس اداره مبارزه با حوادث طبیعی میگوید هنوز خسارت های احتمالی این سیلاب ها برآورد نشده اما تیم های این ریاست به محلات آسیب دیده خواهند رفت.

آقای شینزی می گوید که تیم های را به ولسوالی ها فرستاده تا از خسارات بیشتر جلوگیری کنند.

ریاست مبارزه با حوداث طبیعی می گوید که بارندگی های شدید در مناطقی از شهر نیز خساراتی برجای گذاشته است.

آقای شینزی گفت که هرچند بارندگی های پیش بینی شده ظرف ۲۴ ساعت آینده، شدید نخواهد بود اما این اداره برای یک هزار فامیل، خدمات اضطراری را آماده کرده است.

او می تاکید می کند که به همکاری موسسات همکار؛ خیمه، لباس و مواد اولیه را آماده کردند.

هر ساله مناطق شهری و ولسوالی های هرات، پس از بارندگی ها، شاهد جاری شدن سیلاب و تخریب راه ها، خانه های مسکونی و زمین های زراعتی و حتی شاهراه های بزرگ است.

ریاست فواید عامه هرات نیز می گوید که جاری شدن سیلاب بر علاوه راههای مواصلاتی چند ولسوالی، شاهراه اسلام قلعه و شاهراه هرات – قندهار را نیز به طور مقطعی مسدود کرد.

سید عبدلله حمایت، رییس فواید عامه هرات در این باره می گوید که شاهراه هرات- قندهار بر روی تردد باز شده است و اکنون تیمی از این اداره به منطقه لخشک هرات رفته است.

چهار شاهراه هرات- تورغندی، هرات_ اسلام قلعه، هرات_ قندهار و هرات_ بادغیس اکثرا شاهد سیلاب در این فصل  از سال اند و مناطق غرب شهر، به شمول جبرئیل، پل هاشمی و اطراف هریرود در خطر بیشتر سیلاب هستند.

با این حال آقای حمایت می گوید که این اداره برای باز نگهداشتن راهها و رسیدگی به مناطق سیل زده آمادگی کامل دارد.

سال گذشته در همین فصل، بارندگی و جاری شدن سیلاب، جان ۹ نفر را در ولایت هرات گرفت و جاده های عمومی و خانه های مسکونی را تخریب کرد.

تا اواخر جوزای سال ۹۸، هرات شاهد بارندگی و جاری شدن سیلاب های شدیدی بود که تلفات آن به دهها تن رسید، بناهای تاریخی آسیب دید و خانه های زیادی تخریب شد.