- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

روزانه ۵ هزار تن آرد در هرات تولید می شود!

همزمان با ثبت واقعات مثبت بیماری کرونا، قیمت مواد خوراکی از جمله آرد افزایش یافته است.

با این حال در پی احتکار و افزایش قیمت مواد خوراکی و بخصوص آرد، اتاق صنایع و معادن هرات از ثابت بودن نرخ در این ولایت سخن می زند.

حمیدالله خادم رئیس، این اتاق می گوید که در حال حاضر روزانه ۳۲ شرکت تولیدی آرد در شهرک صنعتی فعالیت دارند.

اوگفت:” روزانه به طور اوسط بیشتر از ۲هزار تن هرات ضرورت ندارد ولی این چند روز آخر که یک سری شایعات شده و مردم سراسیمه شدند؛ متقاضیان خرید آرد افزایش یافته است”.

همزمان با افزایش نگرانی ها از شیوع کرونا و شایعات در مورد کمبود مواد غذایی و شوینده در افغانستان نیز شدت یافته است.

توریالی غوثی، از تولید کنندگان آرد در شهرک صنعتی هرات می گوید که تاکنون هیچ گونه تغییراتی در قیمت آرد به وجود نیامده است.

او گفت:” امسال خوشبختانه ۵/۱ میلیون تن گندم تنها ولایت فراه و نیمروز داشت که یک بخش عمده آن به هرات جلب شد و در هرات تولیدات داشتیم و ما در ۲۴ ساعت ۱۷۰ تن تولید آرد داریم و به تمام ولایات از جمله قندهار، فراه، غزنی، وردک، پکتیا، خوست و ارگون که آخرین نقطه افغانستان است ما صادرات داریم”.

این کارخانه داران خطاب به شهروندان می گویند که فریب شایعات را نخورند و هیچ دغدغه مبنی بر کمبود مواد اولیه نداشته باشند و در حال حاضر ظرفیت تامین نیازمندی های شش ماه هرات وجود دارد.

اتاق صنایع و معادن هرات میگوید که این ولایت بر علاوه تامین نیازمندی خود به سایر ولایات نیز صادرات دارد.

حمیدالله خادم رئیس، رئیس این اتاق می گوید که روند تولید آرد و مواد خوراکی و حتی مواد شوینده جریان دارد و در بازار هیچ سکتگی به میان نخواهد آمد.

او گفت:” بازار افغانستان و بخصوص در هرات سکتگی به وجود نمی آید و قیمت ها هم که اندکی تغیرات آمده دلیلش افزایش قیمت گندم است چراکه آخر سال است و ما اطمینان داریم که با شروع فصل برداشت گندم از افغانستان قیمت گندم کاهش می یابد”.

در حال حاضر قیمت یک کیسه ۵۰ کیلویی آرد در بازار ۱۷۰۰ افغانی است.

در چند روز گذشته افراد محتکر با راه انداختن شایعات این چنینی، سبب شدند تا قیمت آرد در کابل نزدیک به ۱ هزار افغانی افزایش یابد.