- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

کرونا در هرات؛ از ساخت شفاخانه ظرف ۲۰ روز تا ایجاد آزمایشگاه در این ولایت!

طی دو هفته ی گذشته و پس از افزایش تعداد واقعات مثبت بیماری کرونا در هرات، حالا مسئولان محلی و مرکزی برای مقابله با این بیماری دست به کار شدند.

تاکنون ۱۳ واقعه ی مثبت کرونا در هرات به ثبت رسیده و حالا این ولایت هم مرز با ایران، به عنوان کانون شیوع کرونا شناخته می شود.

تمام افراد مبتلا به کرونا، به تازگی از ایران برگشته اند.

وحید الله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه میگوید که کیت های آزمایش کرونا در هرات و بلخ بزودی به فعالیت آغاز خواهند کرد و دیگر نیازی نیست که نمونه ی افراد مشکوک به کابل فرستاده شود.

عدم تخصیص بودجه برای مقابله با کرونا در هرات، طی چند روز گذشته با اعتراض شهروندان و مسئولان محلی این ولایت روبرو شده بود.

با این حال محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور مبلغ ۴۰۰ میلیون افغانی را برای مقابله با کرونا به این ولایت اختصاص داده است.

همزمان با این تحولات، ساعتی پیش سنگ تهداب یک شفاخانه ۱۰۰ بستر برای درمان و نگهداری از بیماران مبتلا به کرونا در دشت گازرگاه هرات به زمین گذاشته شد.

ماموسی زیور، معین مالی و اداری وزارت صحت عامه هرات میگوید که قرار است این شفاخانه، ۲۰ تا ۲۵ روز دیگر به پایه ی اکمال برسد.

در چند روز گذشته تدابیر ویژه ای در هرات حکمفرماست؛ از تعطیلی مراکز آموزشی تا پایان ماه حمل گرفته تا مسدود کردن و برخورد با اماکنی چون تالارها، رستورانت ها، حمام ها و استخرها!

دیروز محدودیت هایی نیز برای اخذ پاسپورت، از سوی وزارت داخله وضع شد.

حضور زنان باردار و مردان بالای ۵۵ سال به ادارات دولتی نیز به مدت ۳ هفته از سوی والی هرات منع شده و در کنار این محدودیت ها، تمام برنامه های مربوط با جشن نوروز و فعالیت های ورزشی نیز لغو شدند.

با این حال نور احمد حیدری، عضو شورای ولایتی هرات میگوید اگر بودجه اختصاص یافته به صورت شفاف مصرف شود برای مبارزه با کرونا موثر خواهد بود.

هرات به عنوان دروازه ی ورودی افغانستان و در همسایگی با ایران، حالا کانون شیوع کروناست. ویروس کرونا با ورود سیل آسای مهاجران از ایران، تاکنون به ۷ ولایت افغانستان سرایت کرده است و بیم آن میرود که بزودی این ویروس همه گیر شود.