- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

زنان هرات، خواهان حفظ دستاوردها و آزادی بی قید و شرط هستند!

فرمان رهایی زندانیان طالبان از سوی اشرف غنی رییس جمهوری، واکنش های بسیاری را برانگیخته است.

این واکنش ها تنها به فضای مجازی ختم نمی شود؛ شماری از زنان فعال هرات امروز از این رهایی بی قید و شرط، انتقاد کردند.

عزیزه خیراندیش، مسئول نهاد برابری اجتماعی زنان در هرات می گوید بدون اینکه همه پرسی انجام شود و یا منفعت ملی تامین شود، این فرمان صادر شده است.

او تاکید می کند که این فرمان سبب شده تا حکومت با دست خود، به طالبان موقف بالاتری بدهد.

“مذاکرات بده بستان دارد؛ اینگونه نیست که امتیاز داده شود و هیچ چیزی بدست نیاید، حداقل باید آتش بس دایمی از سوی طالبان قبول میشد و بعد این تصمیم گرفته میشد. این پذیرفتنی نیست که به یک طرف اصلا امتیازی داده نشود و به طرف دیگر که سالها خون مردم را به بدترین شکل ممکن ریخته این همه امتیاز داده شود”.

بر بنیاد این فرمان، روند رهایی ۵ هزار زندانی طالبان، روز شنبه آینده از زندان بگرام در ولایت پروان آغاز می ‌شود.

اما بیش از این رهایی، برگشت این زندانیان به میدان های جنگ است که نگران کننده خوانده می شود.

آنگونه که آگاهان می گویند وقتی تضمینی از طرف جامعه جهانی و طالبان نباشد، امکان بازگشت این زندانیان به میدان نبرد نیز وجود دارد.

الهه ساحل، فعال رسانه ای می گوید توافقنامه ای که بین گروه طالبان و آمریکا امضا شده، نمی تواند عدم برگشت آنها به میدان های جنگ را تضمین کند.

“دو رییس جمهور، دو وضعیت آیا این دهه ی هفتاد را بر نمی گرداند؟ آیا تاریخ دوباره تکرار نمی شود؟ اینکه کتبی از یک نفر امضا می گیرم، مگر طالب در طول این ۱۸ سال به کدام حقوقی، کانوانسیونی توجه کرد که حالا به یک مکتوبی که بگوید ما بر نمی گردیم ما قانع باشیم و اکتفا کنیم؟ دولت ما باید خیلی محتاط باشد چون دارد در مورد ۳۰ میلیون جمعیت خود تصمیم می گیرد”.

با همه ی اینها، زنان کارآفرین توقع دارند که شرایط به گونه ای رقم بخورد که نه تنها دستاوردهای ۱۸ سال گذشته حفظ شود بلکه، دموکراسی، حقوق زنان و آزادی بیان تا اخیر مذاکرات جز خطوط قرمز حکومت باشد.

مرجان علی پور، کارآفرین می گوید نباید این گفتگو ها زمینه ی فعالیت آزادانه ی زنان را از آنها بگیرد.

“من دغدغه دارم که ۱۴ ماه بعد آیا زن کارآفرین، زن کارگر، زن کارمند می تواند به حیات شغلی خود ادامه بدهد؟ آیا زنی که معیشت خانواده ی خود را تامین می کند، نان آور خانواده ی خود است می تواند به این پروسه ی صلح تکیه کند؟  ما زنان امروز اینجا جمع شدیم که بگوییم زنان افغان هویت اجتماعی، استقلال اقتصادی و آزادی اندیشه و بیان خود را تحت هیچ شرایطی با صلح معامله نمی کنند”.

نگرانی از برگشت زندانیان به جبهه جنگ در حالی مطرح می شود که به تازگی فضل محمود فضلی، مشاور ریاست جمهوری تاکید کرده که رهایی زندانیان طالبان مشروط و تدریجی است و یکی از شروط  این است که خشونت‌ها از سوی این گروه، همانند دوره یک هفته‌ای “کاهش خشونت” کاهش یابد تا مردم آن را احساس کنند اما؛ طالبان مسلح گفته‌اند که رهایی مشروط زندانیان طالبان، خلاف توافقنامه این گروه با امریکا است.