- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

از گران فروشی تا آغاز بکار اولین کارخانه ی تولید ماسک در هرات!

پس از ثبت اولین واقعه مثبت ابتلا به کرونا در هرات، این روزها بازار ماسک فروشان و مواد ضد عفونی داغ شده است.

هم اکنون قیمت هر دانه ماسک از ۵ افغانی به ۵۰ افغانی افزایش یافته و هر ظرف مواد ضد عفونی، از ۸۰ افغانی به ۳۰۰ افغانی رسیده است.

حالا افزایش قیمت ها در بازار هرات، شهروندان را نگران ساخته و با انتقاد نسبت به این موضوع، می گویند که دولت هیچ توجهی بر بازار ندارد.

لوازم بهداشتی به شمول ماسک بیشتر از کشورهای ایران، چین، پاکستان و ترکیه وارد افغانستان می شود.

سید عظیم کبرزانی، نماینده مردم هرات در پارلمان می گوید که حکومت باید بر بازار مداخله کند تا دست افراد سو جو کوتاه شود.

او گفت:” موضوع تجارت آزاد است اما باید که حکومت هم مداخله کند و حکومت نقش نظارتی دارد و وقتی اطلاع داشته باشد که کسی جنس دارد و در قدم اول از او بخواهد و اگر در مواردی کسی اجناس خود را پنهان میکند و وقتی نیاز است نمی دهد، دولت میتواند که مداخله کند”.

در حال حاضر کشورهای تولید کننده و صادر کننده ماسک از جمله چین و ایران به دلیل افزایش مصرف داخلی، روند صادرات را متوقف کرده اند.

با این حال مسئولان وزارت صحت عامه می گویند که تمام شرکت های بزرگ در کشور و بخصوص اینجا در هرات زیر نظارت قرار دارند.

فدا محمد پیکان، معین خدمات صحی وزارت صحت عامه در سفرش به هرات می گوید که هیئتی به منظور نظارت از انبارهای شرکت های فروش ماسک و مواد ضد عفونی در سه شهر از جمله هرات، کابل و قندهار تعیین شده و در صورت سو استفاده، با آنان برخورد خواهد شد.

او گفت:” یکی از سر و صدا های که بلند است اینست که گویا ماسک از افغانستان دوباره قاچاق می شود و بیرون می رود و این حقیقت بود، بخاطر اینکه سه روز پیش تاجران رسمی پیشنهاد کرده بودند که میخواهم دو میلیون ماسک را به ترکیه انتقال دهیم اما ما نه تنها اجازه ندادیم بلکه همه لاک و مهر کردیم بخاطر اینکه نباید اینها این کار را انجام دهند”.

در پی اعلان وضعیت اضطرار از سوی وزارت صحت عامه در هرات بیشتر شهروندان در بازار و محل کار از ماسک استفاده میکنند که حتی در مواردی بازار با کمبود ماسک روبرو شده است.

معین خدمات صحی وزارت صحت عامه می گوید که بزودی یک شرکت تولید ماسک در هرات به فعالیت آغاز میکند.

او گفت:” در هرات خوشبختانه یک شرکت است که روزانه تقریبآ ۳۰ هزار ماسک تولید میکند و اسناد این شرکت زیر کار است، به این معنا که تا حال تکمیل نشده ولی استندرد های خود را داشت و از دو روز قبل اجازه دادیم که تولید کند و امروز قرار است که این شرکت را از نزدیک دیدن کنم”.

استفاده از ماسک برای افرادی که سالم هستند خیلی هم پیشنهاد نمی شود اما در صورتیکه در تجمعات هستند میتواند که مفید باشد.

صحت عامه اما بیشتر بر شستن دست ها، شرکت نکردن در تجمعات و دست ندادن تاکید میکند.

تنها در صورتی که مبتلا به کرونا هستید، علایم تنفسی( سرفه یا عطسه) دارید و یا از فرد مبتلا به این بیماری مراقبت می ‌کنید، استفاده از ماسک برای شما ضروری است.