- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

ویروس کرونا؛ شهروندان هرات نگران باز شدن دوباره ی مرز با ایران هستند!

پس از ثبت اولین واقعه مثبت کرونا در هرات و اعلام وضعیت اضطرار، امروز بار دیگر مرز ایران بر روی مسافران باز شد که این مسئله با ابراز نگرانی شهروندان، مسئولان محلی و صحی روبرو شده است.

بر اساس آخرین ارقام، تاکنون یک واقعه مثبت کرونا در هرات به ثبت رسیده و نمونه های شماری از افراد مشکوک نیز برای بررسی و انجام آزمایش به مرکز کشور فرستاده شده است.

امروز والی هرات و مسئولان وزارت صحت در یک نشست خبری مشترک، از بسیج عمومی و تشدید تدابیر برای جلوگیری از شیوع کرونا خبر دادند.

لغو مراسم ها و تجمّعات، لغو فعالیت حمام ها، کلاس های آموزشی، حوض ها و کافی شاپ ها بخشی از این تمهیدات است.

دیروز فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه با اعلام ثبت یک مورد مثبت ابتلا به کرونا، خواهان اعلام وضعیت اضطراری در هرات شد.

امروز اما فدا محمد پیکان، معین وزارت صحت عامه در یک نشست خبری مشترک با والی هرات، از مردم خواست تا بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند.

شستن دست ها به طور مکرر، خودداری از دست دادن و بغل کردن، اشتراک نکردن در جمع های عمومی و حد لامکان استفاده از ماسک میتواند بر پیشگیری از این مریضی کمک کند.

بر اساس آخرین گزارش ها، نمونه های۶  فرد مشکوک به کرونا، برای تشخیص از هرات به کابل فرستاده شده که نتایج ۴ تن آنان، منفی است و هنوز نتایج سایر آنان مشخص نیست.

ویروس کرونا تاکنون مرزهای کشورهای زیادی را درنوردیده و سازمان جهانی بهداشت گفته که دنیا باید برای همه گیر شدن کرونا آماده شود.

همزمان عبدالقیوم رحیمی، والی هرات از بسیج سازی تمامی امکانات دولتی برای جلوگیری از شیوع کرونا خبر داده است.  او از مردم خواسته تا از رفت و آمد به کشور ایران خودداری کنند.

دیروز شورای امنیت ملی برای جلوگیری از شیوع کرونا در هرات، مرز ایران را برای ساعاتی بر روی مسافران مسدود کرد؛ این مسئله با انتقاد مسافرانی که در مرز گیر مانده بودند روبرو شد.

امروز سه شنبه (۶ حوت)  اما شورای امنیت مرز ایران را دوباره گشود.

قم، مرکز شیوع کرونا در ایران است و تاکنون ویروس کرونا از ایران به کشورهای بحرین، عمان، عراق، افغانستان، امارات و حتی کانادا، راه یافته است.

حالا باز شدن دوباره ی مرز ایران، نگرانی شهروندان هرات را شدت بخشیده است.

حسن شریفی یک تن از شهروندان می گوید که مسافران و تمام شهروندان هرات، باید به راهنمایی ها و توصیه ها گوش کنند.

درهمین حال ماهره می گوید که باز شدن مرز برایش نگران کننده است، چون این بیماری به مدت کوتاه، قابل تشخیص نیست.

تاکنون کشورهای زیادی از جمله عراق و ترکیه مرزهای خود با ایران را مسدود کرده اند و در پروازهای هوایی نیز محدودیت هایی وضع کرده اند.

همنوا با شهروندان، شورای ولایتی هرات نیز خواهان مسدود شدن مرز با ایران است.

 

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات از اداره محلی و وزارت خارجه خواسته تا برای جلوگیری از شیوع کرونا، هر چه زودتر مرز ایران را مسدود کنند.

کمبود امکانات درمانی، از دیگر نگرانی هایی است که حالا در هرات شدت گرفته است.

با این حال سید عظیم کبرزانی، نماینده ی مردم هرات میگوید که تلاش ها برای اختصاص دادن بودجه ای مشخص، جهت مبارزه با شیوع کرونا در هرات، جریان دارد.

کرونا، ویروسی است که در شهر ووهان چین ظهور کرد و به شدت در بیشتر کشورها شیوع یافت. تاکنون درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد و این سبب شده تا وقایه برای پیشگیری از ابتلا به آن، بیشتر تبلیغ شود.

مسئولان صحی هرات از مسافرانی که از ایران به افغانستان برگشته اند میخواهد تا در صورت نداشتن علائم بیماری، به مدت دو هفته در خانه بمانند.