- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

ابتلای ۴ کودک به فلج کودکان در حوزه غرب؛ آخرین مورد در پشتون زرغون هرات به ثبت رسیده!

با ثبت یک واقعه ی مثبت بیماری پولیو یا فلج کودکان در هرات و ۳ واقعه در فراه و بادغیس، زنگ خطر برای تمام کودکان حوزه غرب به صدا درآمده است.

آخرین واقعه در ولسوالی پشتون زرغون هرات به ثبت رسیده است.

عبدالوحید رحمانی، مسئول پروگرام معافیت کتلوی در حوزه غرب به ثبت رسیدن این واقعات مثبت را تائید کرده و در صحبت با رادیو معراج گفته که آخرین مورد در ولسوالی پشتون زرغون ثبت شده است.

او گفت:” از سال ۲۰۱۵ به این طرف در حوزه غرب کشور(هرات، فراه، غور و بادغیس) هیچ واقعه مثبت پولیو نداشتیم. ولی در دو ماه گذشته ما شاهد چهار واقعه مثبت پولیو در حوزه غرب بودیم که جدیدترین آن در قریه تونیان ولسوالی پشتون زرغون هرات به ثبت رسیده است. این آخرین واقعه از ۲۹ واقعه پولیو در افغانستان در سال ۲۰۱۹ است”.

اسکان بیجا شدگان در نقاط مختلف و ممانعت مخالفان مسلح دولت از تطبیق واکسین پولیو ، مهمترین عوامل شیوع آن است.

آقای رحمانی می گوید کودکی که در ولسوالی پشتون زرغون به پولیو مصاب شده، از کراچی پاکستان این ویروس را انتقال داده است.

نگرانی ها نسبت به شیوع پولیو، زمانی شدت میگیرد که آقای رحمانی میگوید در ۶ ماه گذشته، تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد کودکان در هرات موفق به دریافت واکسین شده اند.

مسئول پروگرام معافیت کتلوی در حوزه غرب گفت:” از شش ماه بدینسو فعالیت‌های ما محدود شده است. مخالفان مسلح دولت کمپاین واکسین را یک ابزاری قرار داده‌اند تا از این طریق بر دولت فشار وارد کنند. از چند ماه بدینسو کمپاین واکسین در سطح مراکز صحی تطبیق می‌شود؛ در حالی که ما باید این کمپاین را خانه‌به‌خانه تطبیق کنیم. سطح پوششی که ما از طریق تطبیق واکسین از این شیوه داریم نهایت ده تا پانزده درصد می باشد در حالی که از ۹۵ درصد سطح پوشش ما نباید پایین‌تر باشد. یک کتله بسیار عظیمی از کودکان هرات از واکسین باز می‌مانند”.

همزمان داکتر حمیدالله، آمر مرکز صحی ولسوالی پشتون زرغون نیز ثبت یک رویداد مثبت پولیو در قریه ی “تونیان” را تائید کرده و گفته که جواب آزمایش های این کودک که در پاکستان گرفته شده، وجود این بیماری در وی را تائید میکند.

او میگوید اگرچه این کودک فعلا در وضع خوبی به سر میبرد اما این بیماری به مرور زمان توان راه رفتن را از او خواهد گرفت.

هر چند مسئولان اداره و وزارت صحت عامه در این باره حاضر به پاسخگویی نیستند و به تماس های مکرر ما پاسخ ندادند اما بر اساس آخرین اطلاعات، این مسئله پای معاون این اداره را به مرکز کشور کشانده است.

مسئولان اداره ی صحت عامه هرات امسال بارها از عدم تطبیق واکسین پولیو در نقاط ناامن ابراز نگرانی کرده بودند.

حالا مسئولان شورای ولایتی هرات ثبت واقعه مثبت پولیو در این ولایت را پرسش برانگیز می دانند.

نور احمد حیدری، عضو شورای ولایتی با انتقاد از مسئولان ذیربط میگوید، با وصف مصارف گزاف در این راستا، بازهم  باید منتظر افزایش تعداد افراد معیوب بود.

او گفت:” جای نگرانی است که چرا با وجود مصارف هنگفتی که از طرف دولت و جامعه جهانی شده باز هم ما نمی‌توانیم پولیو را از افغانستان ریشه‌کن کنیم”.

پیش از این اداره محلی هرات بارها از آغاز تلاش ها برای تطبیق واکسین پولیو و تامین امنیت در نقاط مختلف خبر داده بود.

اما گویا این تلاش ها نتیجه ی لازم را نداشته و روز به روز تطبیق واکسن پولیو با محدودیت های بیشتری روبرو شده است.

امروز باری دیگر جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات بر تشدید این تلاش ها تاکید کرد.

لذت راه رفتن و قدم زدن، شاید یکی از لذت های فراموش شده در زندگی افراد سالم باشد اما برای کودکی که قرار است از ابتدای زندگی روی چرخ بنشیند و هیچ گاه این لذت را تجربه نکند؛ شاید سخت ترین کار، تحمل افراد سالم در اطرافش باشد.

حالا با توجه به شرایط موجود، باید دید که دولت برای مهار این بیماری افسار گسیخته، چه اقداماتی را روی دست خواهد گرفت.

گزارشگر: جواد محمدی