- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

اعتراض رانندگان موترهای ویشی به تصمیم شورای نظامی هرات!

همزمان با تصمیم شورای نظامی هرات در پیوند به منع گشت و گذار وسایط نقلیه فاقد اسناد در شهر، امروز شماری از مالکان موتر های ویشی دست به اعتراض زدند.

این افراد با سر دادن شعارهایی گفته اند که اجازه نخواهند تا موتر های ویشی از سطح شهر جمع آوری شود.

به تازگی شورای نظامی هرات در پیوند به منع گشت و گذار وسایط نقلیه فاقد اسناد در شهر، ابلاغیه ۱۲ ماده ی را به نشر سپرده است.

در این ابلاغیه گشت و گذار وسایط نقلیه فاقد اسناد از جمله موتر، موترسایکل، سه چرخه های باربری و مسافربری در تمام نواحی شهر هرات ممنوع شده است.

شیر احمد یکی از رانندگان و مالکان موتر های ویشی میگوید:” اگر این موتر های غیر قانونی است پس چرا دولت اجازه داده تا این موتر ها به داخل شهر بیایند و حالا هم ما سرمایه بالای این موتر ها گذاشتیم و مخالف جمع آوری موتر های خود هستیم”.

بارها رئیس شورای ولایتی هرات نسبت به جمع آوری موتر های ویشی واکنش نشان داده و با این تصمیم مخالفت کرده است.

حال هم کامران علیزایی، رئیس این شورا می گوید تنها درصورتی با این طرح موافق است که راه بدیلی برای جمع آوری وجود داشته باشد.

او گفت:” ما با جمع کردن موتر های ویشی همیشه مخالف بودیم و حالا هم مخالف هستیم دلیل اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد تا موتر های ویشی جمع شوند و باز به بازار نیایند؛ اینکه اجازه ورود به آنها نمی دهد قانون ترافیکی است و ما چیزی گفته نمیتوانیم”.

یکی از چالش های سد راه اداره  ترافیک هرات وجود موتر های فرمان راست یا ویشی در قسمت ازدحام ترافیکی داخل شهر است.

موترهایی که حق گشت گذار در جاده را به علت نداشتن اسناد قانونی ندارند.

غلام سخی حسینی، مدیر ترافیک هرات می گوید که طبق فیصله شورای نظامی هرات تا دو روز آینده مانع گشت و گذار موترهای فاقد اسناد خواهند شد.

او گفت:” از تاریخ ۲۰ برج این پروسه آغاز میشود و دیروز جلسه بود و آخرین جلسه هدایات لازم برای ما داده شده و محدود سازی میشود تا داخل شهر نیایند”.

از چند سال به این طرف همواره خبر های مبنی بر جمع آوری موترهای فرمان راست (ویشی ) از سوی مسئولان در هرات به گوش می رسد اما تاکنون این پروسه جنبه عملی به خود نگرفته است.

اما حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می گوید که تدابیر اتخاذ شده و این طرح سر از تاریخ ۱۹ ام ماه جاری در تمام نواحی شهر از سوی نیروهای امنیتی، دفاعی و استخباراتی بدون استثنا بالای تمام اقشار به شمول کارمندان ملکی و نظامی ادارات دولتی عملی می شود.

او گفت:” ما امیدوار هستیم طرحی که ارایه شده و مطابق به نیاز و خواست شهروندان است در راستای تطبیق و تحقق آن همکاری اقشار مختلف را داشته باشیم و نیروهای دفاعی و اطلاعاتی خود را متعهد و مکلف میدانند که در راستای تامین منافع شهروندان و در راستای تحقق خواسته های شان که احیای نظم و امنیت است اقدام کنند و در این راستا آمادگی هم داریم”.

بر اساس معلومات مدیریت ترافیک هرات، هم اکنون دست کم ۷۵ هزار مو‌تر فرمان راسته‌ فاقد اسناد قانونی در هرات در حال گشت و گذار در جاده ها اند.

این مسئله سبب شده تا رویدادهای ترافیکی در جاده های این ولایت به شدت افزایش یابد و حتی در موارد رانندگان این موترها در زمان وقوع حادثه از محل فرار کنند.