ده‎ها تن از دُکان‌داران جاده‌ی مسجد جامع، امروز به دلیل اقدام شهرداری مبنی بر ساخت دوباره‌ی دکان‌های این منطقه، اعتراض کردند. اداره‌ی شهرداری هرات دست‌کم یک ماه پیش اقدام به ساخت دوباره‌ی دُکان‌های جاده‌ی شمالی و جنوبی مسجد کرد. برای این دکانداران پانزدهم حمل به‎عنوان ضرب‌العجل تخلیه این دکان‌ها تعیین شده بود که این اقدام […]

ده‎ها تن از دُکان‌داران جاده‌ی مسجد جامع، امروز به دلیل اقدام شهرداری مبنی بر ساخت دوباره‌ی دکان‌های این منطقه، اعتراض کردند.

اداره‌ی شهرداری هرات دست‌کم یک ماه پیش اقدام به ساخت دوباره‌ی دُکان‌های جاده‌ی شمالی و جنوبی مسجد کرد.

برای این دکانداران پانزدهم حمل به‎عنوان ضرب‌العجل تخلیه این دکان‌ها تعیین شده بود که این اقدام سبب شد تا امروز ده‌ها معترض مقابل ساختمان اداری ولایت تجمع کنند.

حدود ۱۷۰ دُکان در اطراف مسجد جامع وجود دارد که  بیش از ۶۰ سال هست مردم این منطقه در این دکان‌ها مشغول کار اند.

معترضان می‌خواهند تا این دکان‌ها را خود شان بازسازی کنند.

آنان می‎گویند “خودما طبق قراردادی که شهرداری داده است، دوباره دُکان‌ها را بهتر، زودتر و با تعهد و ضمانت می‌سازیم و در غیر آن بی‎عدالتی است که ما مانع آن خواهیم شد”.

آن‎گونه که مسئولان اداره‌ی شهرداری می‌گویند این دُکانداران از پانزده حوت سال گذشته تا پانزده حمل سال روان برای تخلیه این دُکان‌‎ها فرصت داشتند.

غلام رسول عظیمی سرپرست بخش فرهنگی اداره شهرداری هرات می‌گوید این دکان‌ها ملکیت شهرداری است و اداره‌ی شهرداری برنامه‌ی ساخت دوباره‌ی آن‌را روی دست دارد.

او می‌گوید بر اساس قانون تدارکات بعد از ساخت دوباره، این دکان‌ها  به داوطلبی گذاشته می‌شود.

وی می‎گوید “ما اکنون هیچ‌گونه تضمینی به شهروندان نمی‌‎دهیم و ما دوباره دکان‌ها را می‌سازیم و بر اساس قانون  تدارکات، بعد از ساخت به داوطلبی می‌گذاریم که افراد می‎تواند به اجاره بلند مدت، متوسط و کوتاه مدت تحویل بگیرند”.

به‌نظر می‌رسد که اعضای شورای ولایتی هرات نیز گفته‌های این معترضان را تأیید می‌کنند.

حبیب‌الرحمان پدرام، عضو شورای ولایتی می‌گوید حکومت باید به خواسته‌های این دُکان‌داران توجه کند.

او از مسئولان می‌خواهد تا حق اولویت ساخت دوباره را به دُکان‌داران فعلی بدهد “برخی از دُکان‌داران به مدت هفتار سال می‌شود که اینجا مصروف است، آیا این عدالت است که بعد از این همه مدت بیاید دُکان آن‎ها را تخریب نماییم و هیچ جواب‎گوی آنان نباشیم، اگر هر قراردادی در مرکز صورت گرفته و در آن عدالت در نظر نگرفته شده باشد، آن قرارداد محکوم به شکست است و مورد پذیرش ما نمی‌باشد و مردم مقاومت خواهند کرد تا زمانی‎که به حق خود برسد”.

در همین‌حال مقام‎های محلی هرات می‌گویند قرارداد ساخت دوباره‌ی این دکان‌ها در مرکز کشور امضا شده است.

نعیم بهیر، رئیس مالی و اداری ولایت هرات می‌گوید درخواست‌های آنان را به مرکز و اداره‌ی مستقل ارگان‌های محل انتقال می‌دهد.

او می‌گوید تخریب دکان‌ها تا تصمیم نهایی اداره‎ی مستقل ارگان‎های محل به حالت تعلیق در خواهد آمد “ما پیش‌تر هم از اداره مستقل ارگان‎های محل درخواست کرده بودیم که تاکنون برای ما جواب نداده است و ما دوباره مکتوب روان می‌کنیم و تا زمانی‎که جواب نداده است کسی حق ندارد که دکان‎های شما را تخریب نماید”.

این اعتراض در حالی پایان می‌یابد که معترضان می‌گویند در صورتی‌که به خواسته‌های آنان رسیدگی نشود، دست به راهپیمایی گسترده‎تر خواهند زد.

دکان‎های جاده‌ی شمالی و جنوبی مسجد جامع، ملکیت شهرداری است که سال‌هاست به مردم اجاره داده شده است.

دکان‌هایی‌که با توجه به عمر زیاد و ساخت و سازهای نو، نیازمند بازسازی هستند.

 

 

 

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد