- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

موجودیت تبعیض های جنسیتی در کتب درسی؛ این پژوهش خواهان بازنگری کتب درسی است!

بعد از انتشار چندین پژوهش درباره وجود کلیشه های جنسیتی در نصاب تعلیمی معارف؛ امروز برنامه دعوت به آموزش بدون تبعیض، برای صحبت پیرامون بازنگری نصاب و کتب درسی از سوی اداره امور زنان برگزار شده است.

در این برنامه از تحقیقی رونمایی شد که موجودیت تبعیض های جنسیتی در کتاب های  صنف اول تا ششم مکتب را ثابت میکرد.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که محتوای درسی و تصاویر موجود در کتاب های این دوره، مملو از تبعیض جنسیتی و با تولید نقش کلیشه ای زنان است.

عصمت الله جعفری، مسئوول تیم تحقیق، هدف از انجام این پژوهش را دادخواهی در سطح کلان ملی برای بازنگری نصاب و شریک ساختن نتایج آن با مسؤولان معارف خواند.

آقای جعفری می گوید که نقش های کلیشه ای که در کتب دری صنف اول تا ششم در بخش های ورزش، کار، تحصیل و خانواده تعریف شده؛ نقش مردان را برجسته تر نسبت به زنان نشان می دهد.

انیسه سروری رییس امور زنان ولایت هرات؛ وجود تبعیض های جنسیتی در نصاب معارف را تائید میکند و می گوید که برای جامعه عاری از تبعیض باید گام های اساسی برداشته شود.

کتاب های درسی معارف خصوصا برای دوره  ابتدایی؛ و ترویج نقش ها و صفات کلیشه ای که همواره زنان را ضعیف و مردان را قوی و با صلابت نشان می دهد؛ برای نسل آینده نگران کننده است.

علی کاوه، کارشناس مسایل اجتماعی می گوید کلیشه های جنسیتی اهداف و دید افراد را نسبت به پیرامون شان می سازد و عوامل سازنده آن، رسانه؛ کتاب و جامعه است.

نتایج این پژوهش را با مسئولان وزارت معارف در میان گذاشته شده است.

همزمان مسئولان وزارت معارف، برای در نظر گرفتن نتایج این پژوهش، جهت بازنگری نصاب تعلیمی، اعلام همکاری کرده اند.

روهینا غفوری، یکی از مشاوران ریاست معارف هرات می گوید این اداره مصمم است تا با گسترش دوره های آموزشی برای دختران و در قدم دوم با اصلاح و توجه دوباره بر نصاب تعلیمی، با تبعیض جنسیتی مبارزه کند.

این درحالی است که تصاویر و صفحات که  نتایج این پژوهش اند؛ همواره مردان را در بخش های چون ورزش، کار پر قدرت نشان داده و زنان در نقش های چون خانم خانه و درحال شستن ظرف نشان می دهد.

این پژوهش تنها بر یکی از مضامین انجام شده است؛ درحالی که در تمام کتب معارف می توان تبعیض جنسیتی را دید.