قرار است تا ۱۵ روز دیگر، در ششم میزان سال روان انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. اما برگزاری انتخابات خالی از چالش نیست و تهدیدات امنیتی یکی از چالش های سد راه مردم و برگزاری انتخابات است. اینجا در هرات داود صدیق زاد، رئیس کمیسیون انتخابات می گوید که بازگشایی دستکم ۳۰ مرکز رای دهی […]

قرار است تا ۱۵ روز دیگر، در ششم میزان سال روان انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

اما برگزاری انتخابات خالی از چالش نیست و تهدیدات امنیتی یکی از چالش های سد راه مردم و برگزاری انتخابات است.

اینجا در هرات داود صدیق زاد، رئیس کمیسیون انتخابات می گوید که بازگشایی دستکم ۳۰ مرکز رای دهی در ولسوالی های گلران، ادرسکن، چشت، فارسی، زاول و کوه زور ناممکن است.

او گفت:” نتایج برای ما رسیده و برگزاری انتخابات در حدود ۳۲ مرکز از ۳۰۰ مرکز ناممکن شده و تهدیدات بلند است”.

در هرات ۳۰۰ مرکز رای دهی ثبت کمیسیون انتخابات است.

آقای صدیق زاد می گوید که در کنار این، دست کم ۷۰ مرکز رای دهی در ولسوالی ها زیر تهدیدات امنیتی قرار دارد.

با موجودیت تهدیدات امنیتی در ولسوالی ها، فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی هرات نگران افزایش شمار مراکز رای دهی مسدود در ولسوالی ها هستند.

سید اشرف سادات، فعال مدنی می گوید که تهدیدات در حال حاضر در ولسوالی ها، امکان مسدود شدن مراکز را بیشتر ساخته است.

او گفت:” در یک بررسی که پیش از انتخابات صورت گرفته گفته شده ۷۰ مرکز ممکن است پلان های امنیتی تغییر کند یا کاهش پیدا کند و یا هم زیاد شود چونکه گروه طالبان با صدور اعلامیه گفتن که انتخابات را مختل می سازیم ممکن است تبعات این صحبت طالبان، دروازه مراکز  بیشتری را مسدود نگهدارد”. 

وکیل احمد کرخی، مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات می گوید که دولت در مناطق دور دست ولسوالی ها حضور ندارد و تهدیدات گروه های مخالف مسلح دولت باعث شده تا مردم به مراکز رای دهی رفته نتوانند.

او گفت:” اگر این وضعیت ادامه پیدا کند مردم نمیتوانند به پای صندوق های رای بروند وقتی که طالبان به مردم هشدار دهند نمیتوانند به پای صندوق های رای بروند چونکه دولتی آنجا وجود ندارد آن وقت مردم مورد خشونت طالبان قرار میگیرند و بر این اساس در مناطق دور دست و ناامن مردم نمیتوانند اشتراک کنند”.

مسئولان اداره محلی هرات هم از آماد‌گی‌ ها برای تامین امنیت مراکز رای دهی اطمینان می دهند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید که هم اکنون عملیات به منظور پاک سازی و کاهش تهدیدات در ولسوالی ها جریان دارد.

او گفت:” هم اکنون عملیات به هدف پاک سازی مناطق و همچنین کاهش تهدیدات در ساحاتی که قرار است مراکز رای دهی در آنجا باز باشد راه اندازی شده و ما خیلی باورمند هستیم که حتی همان دست کم ۲۰ مرکزی که زیر تهدید قرار داشت در آنها هم تهدیدات را کاهش دهیم”. 

این در حالیست که گروه طالبان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند و از مردم خواسته اند که در انتخابات و گردهمایی های انتخاباتی اشتراک نکنند.

هم اکنون شمار زیادی از ولسوالی ها در شمال کشور با تهدیدات امنیتی روبرو هستند که این موضوع نیز سبب افزایش نگرانی ها در راستای برگزاری انتخابات شده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد