آمارها نشان می دهد که افغانستان در سال گذشته شاهد افزایش ۸۷ درصدی  تولید مواد مخدر بوده است. مقدار مواد مخدر تولید شده افغانستان به ۹ هزار تن رسیده در حالی که این رقم در سال گذشته چهار هزار و ۸۰۰ تن بوده است. هر چند هنوز سهم هرات در این افزایش مشخص نشده اما […]

آمارها نشان می دهد که افغانستان در سال گذشته شاهد افزایش ۸۷ درصدی  تولید مواد مخدر بوده است.

مقدار مواد مخدر تولید شده افغانستان به ۹ هزار تن رسیده در حالی که این رقم در سال گذشته چهار هزار و ۸۰۰ تن بوده است.

هر چند هنوز سهم هرات در این افزایش مشخص نشده اما مسؤولان در اداره ی مبارزه با مواد مخدر از افزایش کشت مواد مخدر در این ولایت خبر می دهند.

جیلانی دقیق رییس این اداره می گوید در سال های گذشته هرات شاهد کشت ۲۰۸ هکتار بوده که سال گذشته صد هکتار افزایش یافته است.

هرات بدلیل هم مرز بودن با دو کشور ترکمنستان و ایران بیش از کشت و تولید، نقش منطقه ی ترانزیتی را در قاچاق و انتقال مواد مخدر داشته است.

با این حال اما هنوز در بخشی هایی از ولسوالی های کشک رباط سنگی و شیندند مواد مخدر کشت می شود.

با این حال آقای دقیق می گوید در سال گذشته توانسته اند ۵۵ هکتار از کشتزار مواد مخدر را تخریب کنند.

او همچنان می افزاید که در سال گذشته اداره ی مبارزه با مواد مخدر توانسته است  ۸۸۶ تن از معتادان بی سرپناه را تحت تداوی قرار دهد و نزدیک به ۴۰۰ معتادان سایر ولایات را تداوی و به ولایات شان بفرستد.

هم اکنون هرات نزدیک به هشتاد هزار معتاد به مواد مخدر را در خود جای داده که از این میان ۱۳ در آن را کودکان و ۷ درصد آن را زنان تشکیل می دهد.

عبدالحکیم تمنا رییس صحت عامه ی هرات می گوید در هرات ۶ مرکز تداوی معتادان وجود دارد.

او می گوید با توجه به شمار معتادان موجود در  صورتی که این آمار افزایش نیابد، تداوی شمار موجود ۳۳ سال طول می کشد.

او می افزاید میزان خدمات طبی نسبت به میزان معتادان، بی نهایت کم است و بسیار ناراحت کننده است که ما معتادان داشته باشیم خواهان درمان  باشد اما امکاناتی برای درمان نداشت باشیم.

در همین حال مقام های محلی هرات نیز با انتقاد از استراتیژی موجود برای مبارزه با مواد مخدر انتقاد کرده می گوید افزایش روز افزون شمار معتادان و کشت و تولید مواد مخدر نشان می دهد که این استراتیژی به اندازه ی کافی کار آمد نبوده است.

محمد آصف رحیمی والی هرات می گوید باید از دهقانان حمایت شود و امنیت مناطق تحت کنترل مخالفان هم تامین شود.

او می گوید ” واضح است که استراژی ما  کافی نبوده عملی نبوده و کمک کننده ی ما نبوده است، دهقانان باید حمایت شوند تا اینکه آنها مجبور به کشت مواد مخدر نباشند و پولیس مبارزه با مواد مخدر باید ظرفیت سازی شود.”

این در حالیست که به تازگی مرکزعدلی مبارزه با مسکرات و مواد مخدر افغانستان اعلام کرده که بعد از این کابل تریاک کشف شده توسط نهادهای دولتی را می‌تواند به فروش برساند.

این مواد مخدر به شرکت‌ها و کشورهای که جواز خرید مواد مخدر را داشته و برای تولید صنعتی خود از آن استفاده کنند، به فروش می رسد.

گزارشگر: عاطفه علیزاده

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد