با فرا رسیدن ۸ مارچ یا روز جهانی زن، همه چیز رنگ مناسبتی گرفته است. از حضور پررنگ بانوان در بازارها و تفریح‌گاه‌ها، تا برگزاری برنامه‌های مناسبتی و نمایشگاه‌های صنایع دستی زنان که برای تثبیت جایگاه برجستۀ این قشر برپا شده است. در برنامه‌ای که به مناسبت روز جهانی زن در هرات برگزار شده بود، […]

با فرا رسیدن ۸ مارچ یا روز جهانی زن، همه چیز رنگ مناسبتی گرفته است.

از حضور پررنگ بانوان در بازارها و تفریح‌گاه‌ها، تا برگزاری برنامه‌های مناسبتی و نمایشگاه‌های صنایع دستی زنان که برای تثبیت جایگاه برجستۀ این قشر برپا شده است.

در برنامه‌ای که به مناسبت روز جهانی زن در هرات برگزار شده بود، شماری از مقام‌های اداره‌های محلی به تثبیت جایگاه زنان و نقش برجستۀ آنان در مناسبات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی تأکید کردند.

محمد آصف رحیمی والی هرات گفت که ادارۀ محلی در سال روان خورشیدی رویکرد حمایت از زنان را تشدید بخشیده است.

او می‌گوید «اداره محلی هرات با استفاده از قوانین دین مبین اسلام و با در نظرداشت قانون نافدۀ کشور، حضور زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را نیاز جدی می‌پندارد و در همین راستا دریک سال گذشته حمایت از زنان را تشدید بخشیده است».

به بهانۀ ۸ مارچ در تمامی نقاط جهان و افغانستان از فعالیت زنان در جامعه حمایت و پشتی‌بانی صورت می‌گیرد.

والی هرات نیز از سهم فعال زنان این ولایت در کارهای اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ابراز قدردانی کرد.

آقای رحیمی هم‌چنان افزود که برخوردهای توهین آمیز در برابر زنان به ویژه در اداره‌های دولتی پذیرفتنی نیست.

او می‌گوید «هر گونه تخلف‌ورزی، اقدام خشونت‌آمیز علیه زنان برای ما پذیرفتنی نیست و ما متعهد هستیم که با عوامل خشونت در هر سطحی که باشد مطابق قانون برخورد نماییم».

روز جهانی زن هرساله در افغانستان بهانۀ می‌شود که زنان فعالیت‌ها و نقش خودشان را به رخ جامعه بکشند و از نابرابری‌ها شکایت کنند.

زنان هرات به این مناسبت امروز نمایشگاه ویژه‌ای را برگزار و بر برابری حق زن و مرد تأکید کردند.

این زنان که شمارشان به ۷۰ تن می‌رسید در گوشه‌ای از شهر هرات برای خود بازار ویژه‌ای ساخته و اقلام و صنایع دستی شان را به نمایش گذاشته اند.

آنان می‌گویند که با این کار می‌خواهند ثابت بسازند زنان نیمی از پیکر جامعه هستند و توانایی انجام هرکاری را دارند.

آنان می‌گویند «باور اغلب بر این است که زن ضعیف و ناتوان است، اما ما با بکار انداختن ایده‌های خود ثابت می‌سازیم که ما توانایی هر کاری در بخش‌های گوناگون داریم».

تمامی فروشندگان این بازار زنان هستند. زنانی که به قول خودشان با خیال راحت و بدون هیچ نگرانی فروشندگی می‌کنند.

از دختران نوجوان تا زنان میان‌سال و کهن‌سال که هر کدام صنعتی و قلمی برای فروش آورده است.

نفس‌گل جامی، مسئول مرکز تجارتی بانوان می‌گوید که این بازار برای تغییر فکر تبعیض آمیز مردان و افزایش انگیزه زنان ساخته شده است.

به گفتۀ خانم جامی این نمایشگاه از ۸ سال بدینسو فعالیت دارد و امروز به مناسبت روز جهانی زن اقلام و تعداد فروشندگان را افزایش داده اند.

خانم جامی ابراز امیدواری می‌کند که زمینۀ بیشتر کار برای زنان فراهم شود.

روز بین‌المللی زنان که در گذشته روز بین‌المللی زنان کارگر نامیده می‌شد، بزرگ‌داشتی است که هر ساله در روز ۸ مارچ برگزار می‌شود.

این روز، روز بزرگ برپایی جشن‌هایی برای زنان در سراسر جهان است. تمرکز جشن بر بزرگداشت و دفاع از حقوق زنان، قدردانی از دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آنان است.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد