- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

نگرانی مسؤلان از تخریب و قاچاق بناهای تاریخی و آثار باستانی ولایت بادغیس

بادغیس ولایت باستانی با قدمت تاریخی و فرهنگی بیش از ۲۰۰۰ سال است که دارای جذبه‌های توریستی و مکان‌های دیدنی زیادی است که تاکنون دست‌کم بیش از ۶۰ بنا به ثبت رسیده است.

حالا مسئولان اداره اطلاعات وفرهنگ این ولایت می‌گویند این اداره به نسبت نبود امنیت و باستان‌شناس مسلکی، نتوانسته سایر بناهای موجود را تشخیص و ثبت کند.

سید عارض شیدا رئیس این اداره می‌‌گوید بیشتر بناها در معرض نابودی و کندن‌‌‌کاری توسط مردم هستند، قلعه موریچاق که سال گذشته تخریب شد و سایر بناها تا حال بازسازی نشده است.

او می‌گوید «گرچند از تخریب بناهای تاریخی توسط افراد غیرمسؤلدر چند سال گذشته تا حدودی جلوگیری شده است، اما در مناطق که حکومت کنترول ندارد، تخریب بناها نیز وجود دارد».

قلعه موریچاقِ بالا مرغاب،  قلعه نریمان آبکمری، آب پوده‌ی جوند، مرقد میرغیاث­‌الدین ولسوالی قادس و جنگلات ارچه وپستۀ قلعه‌نو از جمله جذبه‌های توریسی این ولایت به‌شمار می‌روند.

از سوی دیگر آمر فرهنگ و هنر این ولایت می‌گوید به علت نبود امنیت و مأمور محافظ  و ثبت جهانگردان؛ صنعت گردشگری در این ولایت غیر فعال است.

عبدالاول حبیبی آمر فرهنگ با اظهار نگرانی از عدم رشد صنعت توریزم می‌گوید، عدم توجه وزارت و برجسته نشدن مکان توریسیتی منجر به نبود عواید و جلب و جذب جهانگرد‌های خارجی شده است.

او می‌گوید «در بخش توریستی هر آن‌چه مهم است ثبت توریستان خارجی و داخلی است که متأسفانه ما بخاطر عدم تشکیلات این کار را انجام داده نمی‌توانیم».

این ولایت دست‌کم ۱۱۰ قلم آثار باستانی دارد که ۶۰ قلم آن در موزیم قلعه اختیارالدین هرات نگهداری می‌شود.

اما رئیس دفتر والی بادغیس دلیل تخریب و از بین رفتن بناهای تاریخی و صنعت راکد توریزم  را نه تنها نبود بودجه بلکه کُندکاری‌های مسئولین پیشین این اداره عنوان می‌کند.

شراف‌الدین مجیدی رئیس دفتر والی بادغیس می‌گوید این ولایت به زودی داری موزیم خواهد شد و به گونۀ جدی با مقامات وزارت در مورد اختصاص بودجه صحبت می‌کند.

او می‌گوید «اختصاص بودجه در این بخش باید در بودجه مالی ۹۷ درج می‌شد که نشده است، ما امسال با امکانات دسته داشتۀ خود کارهای مقدماتی را انجام می‌دهیم و کوشش می‌کنیم در بودجۀ سال مالی ۹۸ به ثبت برسد و بودجه اختصاصی در نظر گرفته شود».

اما آگاهان امور بی‌برنامگی و نبود خلاقیت مسئولین اطلاعات و فرهنگ این ولایت چالش اصلی خوانده و می‌گویند به بهانه ناامنی از زیر بار مسئولیت­های نظارت و رسیدگی به آبده­های تاریخی شانه خالی می‌کنند.

حبیب‌الله مرغابی می‌گوید، توجه وتلاش جدی مسئولین محلی و مرکزی، تخصیص بودجه، تأمین امنیت ساحات

تاریخی، برگزاری نمایشگاه‌ها راهکارهای مفید احیای صنعت توریزم است.

اما او به صراحت بیان می‌کند که هرگاه این روند تا دو سال دیگر ادامه یابد، برجستگی­های بناهای تاریخی تهدیم شده و به مرور از عدم توجه نیست می‌شوند.

هم‌چنین؛ زیارت خواجه بهرام، حوض کبود، شهر ضحاک، مغاره­های باغلر، دِه‌ گرم، شهر آرمان، پُل کهنه، تخت خاتون و چشمۀ قاجار از دیگر بنا­های تاریخی این ولایت به‌شمار می‌روند.