- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

نگرانی وزیر شهرسازی و مسکن از ساخت‌وسازهای بی‌رویه در اطراف مسجد جامع هرات

مسئولان وزارت شهرسازی و مسکن در سفری به هرات از اعمار ساختمان‌های مسکونی خودسر در شهر و اطراف شهر قدیم هرات اظهار نگرانی کردند.

سید منصور سعادت نادری وزیر شهرسازی و مسکن می‌گوید با همکاری اداره شهرداری بخاطر جلوگیری از ساخت و سازهای غیر معیاری طرزالعمل تخلفات ساختمانی را ترتیب می‌دهند.

آقای نادری می‌گوید «گرچه تخلفات ساختمانی مربوط به اداره شهردرای است، اما وزارت شهرسازی و مسکن به عنوان همکار خوب با اداره شهرداری کمک می‌کند تا از ساخت و سازهای بی‌رویه در تمام شهر و به‌ویژه در اطراف مسجد جامع جلوگیری نماییم».

اما اخیراً شهر هرات و شهر قدیم هرات شاهد ساخت و سازهای خودسر و بی‌رویه از سوی شهروندان بوده است.

هم‌زمان با این مسئولان اداره محلی هرات از اقداماتی جهت ممانعت آبادانی‌های غیرمعیاری خبر می‌دهند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید از دو ماه بدینسو کمیسیون “مدیریت شهری شهر قدیم” آغاز به فعالیت کرده که یکی از برنامه‌های آن مهار ایجاد ساختمان‌های خودسر است.

اما آگاهان امور شهرسازی این ولایت می‌گویند که تخریب و از بین بردن این ساختمان‌ها خلاف پلان، بودجه‎‎‎‎‌بر است و ده‌ها سال زمان می‌برد اما اداره شهرداری ملزم است تا بر بهبود این ساحات پلان‌گذاری کند.

فاروق ندیم آگاه امور شهرسازی می‌گوید که راه جلوگیری این تخلفات ساختمانی تدوین پلان شهری کارآمدی را می‌خواهد تا واقعیت‌های هرات در آن گنجانده شده باشد.

او می‌گوید «بیشتر پلان‌ها توسط برخی افراد از کابل ساخته می‌شوند که آنان از واقعیت جامعه هرات آگاهی ندارند و شرط اساسی این است که باید واقعیت‌های جامعه درج پلان شود».

شهرها شامل ماستر پلان شهری و پلان تفضیلی است، ماستر پلان نقشه انکشافی  و جغرافیایی شهر را در بر می‌گیرد و پلان تفضیلی وارد جزییات نواحی شهر می‌شود.

اما به گفته آگاهان امور، اکنون نظر به مساحت ۱۸۴ کیلومتری هرات که شامل ۱۵ ناحیه است بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد انکشاف‌های شهر هرات خلاف پلان بوده و به گفته آنان این جریان تطبیق کننده‌های پلان‌های شهری را به چالش‌های حاد مواجه می‌سازد.

گزارشگر: بنفشه بینش