تیم‌های ورزشی پارالمپیک هرات ظاهراً تیم‌های قدرتمند و با افتخاری هستند که از تأسیس آن پنج‌ سال می‌گذرد. اخیراً تیم‌های ویلچر بسکتبال آقایان و بانوان این ولایت در دو رقابت جداگانه در سطح ملی به عنوان قهرمانی دست یافتند. با وصف این اما رئیس پارالمپیک هرات می‌گوید که برای ورزشکاران این فدراسیون هیچ حقوقی از […]

تیم‌های ورزشی پارالمپیک هرات ظاهراً تیم‌های قدرتمند و با افتخاری هستند که از تأسیس آن پنج‌ سال می‌گذرد. اخیراً تیم‌های ویلچر بسکتبال آقایان و بانوان این ولایت در دو رقابت جداگانه در سطح ملی به عنوان قهرمانی دست یافتند.

با وصف این اما رئیس پارالمپیک هرات می‌گوید که برای ورزشکاران این فدراسیون هیچ حقوقی از سوی دولت وجود ندارد و ادارۀ فدراسیون نیز به صورت مجانی فعالیت می‌کند.

نادرشاه حیدری می‌گوید که ماهانه یک‌هزار افغانی برای ورزشکاران حقوق تعیین شده، اما به استثنای ورزشکاران رشتۀ شطرنج، دیگر ورزشکاران این فدراسیون تاکنون این حقوق را دریافت نکرده اند.

او می‌گوید «حدود پنج سال است که ما ملی‌پوش داریم و تاکنون از سوی دولت عصریه یا همان یک‌هزار افغانی را دریافت نکردیم».

شطرنج، ویلچر بسکتبال، والیبال نشسته، پاورلفتینگ، بدمنتون و فوتسال رشته‌های ورزشی هستند که حدود یک‌هزار ورزشکار از بانوان و آقایان در آن مصروف فعالیت ورزشی هستند.

به گفتۀ رئیس پارا المپیک هرات به دلیل بی‌توجهی دولت رشته‌های ورزشی این فدراسیون فرصت اشتراک در رقابت‌های ملی و بین المللی را ندارند.

نادرشاه حیدری می‌گوید که تیم ویلچر بسکتبال این فدراسیون از سوی کمیتۀ سلیب سرخ توانستند در رقابت ملی اشتراک کنند.

او می‌گوید «پنج سال است که من به عنوان رئیس پارا المپیک به گونۀ رضاکار اجرای وظیفه می‌نمایم ما اصلاً شامل بودجه نیستیم».

در رقابت‌های ویلچر بسکتبال در بخش آقایان تیم‌های ویلچر بسکتبال هشت ولایت افغانستان اشتراک کرده بودند که ولایت هرات قهرمان این رقابت‌ها شد.

ویلچر بسکتبال بانوان نیز میان سه ولایت برگزار شده بود که در آن نیز تیم ویلچر بسکتبال بانوان هرات جام قهرمانی را بالای سر بردند.

بازیکنان ویلچر بسکتبال هرات نیز از عدم پشتی‌بانی و حمایت دولت به شدت ابراز نارضایتی می‌کنند.

احمد جاوید نوری عضو تیم منتخب ویلچر بسکتبال آقایان هرات می‌گوید که سال‌هاست که دولت حتی از آنان حمایت معنوی نکرده است.

ثریا سلطانی، عضو تیم بسکتبال ویلچر بانوان نیز از نبود جای مناسب برای انجام تمرین‌های ورزشی صحبت می‌کند.

او می‌گوید «ما در هوایی سوزان تمرین می‌کنیم و مدال می‌آوریم اما با آن‌هم دولت به ما هیچ توجهی ندارد».

تیم‌های ویلچر بسکتبال هرات در حالی به عنوان قهرمانی دست یافتند که به گفتۀ ورزشکاران آن‌چنان که باید استقبال می‌شدند، نشدند.

در همین حال حمید‌الله کبیر، آمر عمومی تربیت بدنی هرات می‌گوید که بودجه این اداره کمتر از آن است که بتوانند مشکلات ورزشکاران هرات را حل کنند.

آقای کبیر می‌گوید هرات با وصف اینکه حدود ۵۰ هزار ورزشکار دارد، اما سالانه کمتر از ۳۰۰ هزار افغانی برای آن  بودجه در نظر گرفته می‌شود.

او می‌گوید «اگر به‌ گونۀ شاید و باید از تمام رشته‌های ورزشی حمایت شود، ما نیاز به دو یا سه صدهزار دالر نیاز داریم که متأسفانه بودجۀ در کار نیست».

به گفتۀ آمر عمومی تربیت بدنی هرات؛ ادارۀ پارالمپیک مرکز نیز در قبال رشته‌های ورزشی بی‌توجه است و نمی‌تواند نیازهای ورزشکاران را بر طرف سازد.

این در حالی است که پس از ختم رقابت تیم‌های ملی،  حدود چهار ورزشکار از تیم‌های ویلچر بسکتبال هرات در چوکات تیم ملی کشور به تایلند سفر کرده اند و قرار است در یک رقابت جهانی اشتراک نمایند.

گزارشگر: محمد احمدی

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد