نتیجه یک بررسی تازه از سوی اداره مرکزی احصائیه افغانستان بیان می‎کند که حضور زنان در تصمیم‎گیری نهادهای دولتی در سه سال اخیر کمتر از یک درصد بوده است. این تحقیق توسط اداره مرکزی احصائیه به همکاری مالی صندوق زنان سازمان ملل متحد به هدف دریافت وضعیت جندر در تصمیم‎گیری دولت افغانستان، صورت گرفته است. […]

نتیجه یک بررسی تازه از سوی اداره مرکزی احصائیه افغانستان بیان می‎کند که حضور زنان در تصمیم‎گیری نهادهای دولتی در سه سال اخیر کمتر از یک درصد بوده است.

این تحقیق توسط اداره مرکزی احصائیه به همکاری مالی صندوق زنان سازمان ملل متحد به هدف دریافت وضعیت جندر در تصمیم‎گیری دولت افغانستان، صورت گرفته است.

در این تحقیق قریب با هفت و نیم هزار کارمند دولتی در بست‎های سه و بالاتر از آن، بیش از ده هزار رؤسا و معاونان مؤسسات خصوصی و ۴۵۰ هزار نفر از کارمندان مؤسسات غیر حکومتی مصاحبه شده است.

محمد جامی‌زاده، سرپرست اداره مرکزی احصائیه می‎گوید “یافته‎های این تحقیق نشان می‌دهد که مشارکت بانوان در سطح تصمیم‎گیری دولتی در سه سال گذشته ۰٫۸ فیصد افزایش داشته است.

به گفته وی، اکنون میزان سهم زنان افغان در سطح تصمیم گیری ۱۰.۷ درصد است.

او بیان کرد که توقع دولت به مراتب بالاتر از این بود، اما وضعیت افغانستان به خصوص وضعیت امنیتی در ولایات از چالش‌های فراروی این هدف است.

حکومت افغانستان تعهد کرده که مشارکت زنان در سطح تصمیم‌گیری را تا سه سال دیگر به ۳۰ درصد برساند.

اما با توجه به این رشد آهسته در این عرصه، رسیدن به این هدف ناممکن به نظر می‌رسد. وزارت زنان افغانستان هم از این موضوع نگران است.

سپوژمی وردک، معاون این وزارت می‌گوید آمار ثبت شده در این وزارت و یافته‌های اداره مرکزی احصائیه نشان می‌دهد که رشد سهم زنان در سطح تصمیم گیری در ده سال گذشته نیز کمتر از ۲ درصد بوده و این وضعیت نگران کننده است.

در حال حاضر در افغانستان ۴ وزیر زن و ۸ معاون وزیر زن کار می‌کنند. همچنین از میان ۳۴ ولایت افغانستان فقط یکی آن به وسیله زن اداره می‌شود.

بررسی این اداره نشان داده که سنتی بودن جامعه، تبعیض علیه زنان، ضعیف بودن روحیه همکاری و کار گروهی، آزار و اذیت در محلات کار و فقدان حمایت دوامدار از سوی کارمندان بالاتر سبب شده که زنان در رسیدن به سطوح تصمیم‌گیری با مشکل روبرو شوند.

محمد احمدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد