- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

برگزاری کمپاین ۲۰ روزۀ آگاهی‌دهی شمولیت کودکان به مکتب

سرود و نوای دل انگیز و پیام مهربانانه‌ی کودکان و نوجوانان هرات نسبت به ساختن سرزمین و کسب علم و دانش، فضای برنامه کمپاین ۲۰ روزه‌ی  آگاهی‌دهی شمولیت کودکان به مکتب را جذابیت بیشتر بخشیده است.

برنامه‌ی که تلاش دارد زمینۀ مکتب رفتن کودکان و نوجوانانی که به دلایل گوناگون مکتب را ترک کردند، فراهم سازد.

عبدالرزاق احمدی رئیس اداره معارف هرات می‌گوید که دست‌کم  ۳۰۰ هزار تن از واجدین شرایط  از رفتن به مکتب در هرات محروم اند.

آقای احمدی می‌گوید «برنامۀ امروز جهت کمپاین شمولیت کودکان و به ویژه دختران برگزار کردیم تا بتوانیم واجدین شرایط را که از مکتب رفتن محروم  هستند، تشویق نماییم».

مسئولان اداره معارف هرات، فقر اقتصادی، فرهنگی و عدم آگاهی را از دلایلی عنوان می‌کنند که این افراد از رفتن به مکتب در شهر و به ویژه  ولسوالی‌ها تا کنون محروم مانده اند.

عبدالرزاق احمدی رئیس معارف این ولایت می‌گوید بر اساس آمار تقریبی که وجود دارد، در سه سال اخیر بالغ بر ۱۰۰ هزار دانش‌آموز، مکتب را ترک کرده اند.

حالا محروم ماندن دست‌کم ۳۰۰ هزار کودک و نوجوان و ترک تحصیل حدود ۱۰۰ هزار دانش آموز، مسئولان اداره معارف را نگران ساخته است.

اما از سوی هم مسئولان اداره محلی هرات  خبر از برنامه‌های به منظور دسترسی مناسب کودکان و به ویژه دختران در مناطق مختلف از جمله ولسوالی‌ها به مکاتب مژده می‌دهد.

محمد انور متین کارشناس امور اجتماعی و فرهنگی والی هرات می‌گوید که از تمام امکانات موجود، برای دسترسی کودکان و نوجوانان به کسب آموزش، استفاده خواهند کرد.

وی می‌گوید «از این روز به در تمام جلسه‌ها همکاران ما کارهای سازمان‌ یافتۀ را در مورد اهمیت مکتب و رفتن اطفال به مکتب، انجام می‌دهند».

بر اساس معلومات، در حال حاضر شمار دانش‌آموزان معارف هرات ۸۰۰ هزار تن ذکر شده، آماری که در گذشته بالغ بر یک میلیون دانش‌آموز عنوان شده بود.

اما از ۸۰۰ هزار دانش‌آموز دست‌کم  ۴۰ درصد شان را دختران تشکیل می‌دهند.