بر اساس آمار اداره پولیس هرات، در یازده ماه سال جاری  ۱۵۰ تن به قتل رسیده است که از این میان ۱۴ تن شان را زنان شامل می‌شوند. بر اساس آمار های موجود در اداره پولیس و شفاخانه حوزوی هرات علت این قتل‌ها، ناموسی و عمدی، اختلافات شخصی و قومی مطرح شده است. اما علی‌رغم […]

بر اساس آمار اداره پولیس هرات، در یازده ماه سال جاری  ۱۵۰ تن به قتل رسیده است که از این میان ۱۴ تن شان را زنان شامل می‌شوند.

بر اساس آمار های موجود در اداره پولیس و شفاخانه حوزوی هرات علت این قتل‌ها، ناموسی و عمدی، اختلافات شخصی و قومی مطرح شده است.

اما علی‌رغم آمارهای موجود؛ اداره پولیس هرات از کاهش قتل‌ها در تناسب به سال گذشته خبر می‌دهد.

عبدالاحد ولی‌زاده سخنگوی پولیس هرات می‌گوید «از شروع سال ۹۶ تاکنون ۱۵۰ قتل صورت گرفته که در این میان زنان هم شامل است و بیشتر این قتل‌ها بر اساس اختلافات ذات‌البینی صورت گرفته و بیشتر عاملان آن دستگیر شده و دوسیه‌های آنان در حال طی مراحل قانونی شان در اداره ثارنوالی است».

اما او اشاره کرد که عاملین بیش از ۹۰ درصد این قضایا بازداشت و به پنجه قانون سپرده شده اند.

از دیگر سو، مسئولان اداره شفاخانه حوزوی هرات می‌گویند، در ۱۱ ماه گذشته در این مرکز درمانی حدود ۵۲ مورد قتل زنان، مردان و اطفال ثبت شده است.

محمد رفیق شیرزی سخنگوی شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید این افراد بر اثر شلیک گلوله و با استفاده از سلاح سرد به قتل رسیده بودند که جهت تشخیص طب عدلی به شفاخانه حوزوی هرات منتقل شدند.

او می‌گوید «این افراد شامل ۳۶ مرد، چهار زن و دو طفل است که بر اثر شلیک گلوله جان‌های خویش را از دست دادند و از شروع سال تاکنون ۹ مورد فوت دیگر را هم شاهد بودیم که در اثر ضربات چاقو جان‌های خویش را یا در محل رویداد و یا هم در شفاخانه از دست داده اند».

عرف و عنعنات ناپسند، مشاجرات خانوادگی، فرهنگ پایین، فقر اقتصادی و ناآگاهی از قانون علت خشونت‌ها است.

به باور آگاهان افزایش رفاه همگانی، آگاهی مردم و افزایش سطح فرهنگی می‌تواند منجر به کاهش خشونت‌ها در جامعه شود.

علی احمد کاوه اگاه امور جامعه شناسی در این مورد می‌گوید «در مکاتب، دانشگاه‌ها و خانواده‌ها آموزش داده نشده است که اختلافات را از طریق گفتگو، مباحثه، میانجیگری و حتی از طریق مشاور باید حل کرد».

این آمار تمام پرونده‌های را در بر می‌گیرد که در سطح شهر و ولسوالی‌های شهر هرات به وقوع پیوسته است.

به هر حال میزان امنیت اجتماعی یک شهر را معمولا بر اساس شاخص جرایم جنایی که در آن رخ می‌دهد می‌سنجند.

با این احتساب اگر جلوی افزایش روند قتل‌های جنایی در هرات گرفته نشود پیامدهای آن دامن این شهر را خواهد گرفت.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد