سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی در یک نشست خبری در مسجد جامع هرات به خبرنگاران گفت که از هشت ماه به این طرف تحقیقات به منظور شناسایی و مرمت بخش‎‌های مختلف این بناه تاریخی آغاز شده و اکنون نیز جریان دارد. وی می‌گوید «بخش‌های که آسیب پذیری دارد و تخریب شده، برای جلوگیری از آن، […]

سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی در یک نشست خبری در مسجد جامع هرات به خبرنگاران گفت که از هشت ماه به این طرف تحقیقات به منظور شناسایی و مرمت بخش‎‌های مختلف این بناه تاریخی آغاز شده و اکنون نیز جریان دارد.

وی می‌گوید «بخش‌های که آسیب پذیری دارد و تخریب شده، برای جلوگیری از آن، ترمیم هر دو بخش از سوی رئیس جمهوری منظور شده و ما یک تیم با ظرفیت و حرفه‌ای ایجاد می‌کنیم تا توجه خاص به این آبده تاریخی داشته باشد».

طی سال‌های گذشته همواره از سوی حکومت وعده‌های نسبت به بازسازی و مرمت مسجد جامع هرات داده شده بود که بیشتر آن‌ها تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

در همین حال زلمی صفا مدیر عمومی حفظ و ترمیم عابدات تاریخی هرات می‌گوید که از ابتدای سال جاری تاکنون چندین بار مسئولان وزارت شهرسازی وعده‌های برای ترمیم این مکان داده بودند که تاکنون جنبۀ عملی به خود نگرفته است.

با این حال سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی می‌گوید در دیداری که با رئیس جمهور محمد اشرف غنی در هرات داشته، پیشنهاد این وزارت در قسمت بازسازی این بنای تاریخی از سوی رئیس جمهور منظور شده و قرار است کار عملی بازسازی این بنا در سال ۱۳۹۷ آغاز شود.

بر اساس سروی‌های سال ۹۲، دست‌کم ۷۰ درصد از کاشی‌های این مسجد تاریخی در معرض فروپاشی قرار دارد.

همایون احمدی کارشناس آبدات تاریخی می‌گوید که عدم توجه حکومت نسبت به مسجد جامع هرات باعث شده تا مشکلات آن پا برجا باقی بماند.

وی می‌گوید «از سال ۱۳۸۴ بدینسو به اداره حفظ آبدات تاریخی با کمبود بودجه مواجه است که در آخرین گزارش‌ دیده می‌شود که حدود هفتاد درصد کاشی‌‌های این مسجد در معرض فروپاشی قرار دارد که واقعاً نگران‌کننده است».

مسجد جامع بزرگ هرات در زمینی به مساحت ۴۶۷۶۰ متر مربع تأسیس شده که در زیباترین محل شهر قدیم هرات واقع است.

مسجد جامع بزرگ هرات، گنجایش بیش از ۱۰۰ هزار نمازگزار را در یک زمان دارا است.

 

اما جدا از این مسجد که از ان به عنوان آبده‌ی تاریخی یاد می‌شود، هم اکنون بیش از ۸۰۰ آبده تاریخی در این ولایت وجود دارد.

آثار باستانی که از سال‌ها به این طرف، شماری از آن‌ها به دلیل عدم رسیدگی و نبود بودجه کافی در آستانه فرو پاشی قرار گرفته است.

اما به تازگی رئیس جمهور غنی ۱٫۲ میلیون دالر را به آبدات تاریخی هرات اختصاص داده است.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد