با وجود آب و هوای عالی، زیبایی‌های طبیعی فراوان، جاذبه‌های تاریخی و محصولات ناب زراعتی؛ مردم شهر قلعه‌نو از داشتن آب آشامیدنی صحی شیرین محروم اند. مردمان شهر آب را به بهای بلند خریداری کرده و از آن فقط برای نوشیدن استفاده می‌کنند در حالی‌‌که مردم ولسوالی‌ها به دلیل نبود سدهای آب، سربندها و چاهای […]

با وجود آب و هوای عالی، زیبایی‌های طبیعی فراوان، جاذبه‌های تاریخی و محصولات ناب زراعتی؛ مردم شهر قلعه‌نو از داشتن آب آشامیدنی صحی شیرین محروم اند.

مردمان شهر آب را به بهای بلند خریداری کرده و از آن فقط برای نوشیدن استفاده می‌کنند در حالی‌‌که مردم ولسوالی‌ها به دلیل نبود سدهای آب، سربندها و چاهای عمومی، از مکان‌های دور و دشوار با مرکب آب نوشیدنی را به خانه‌های شان می‌‌آورند.

اداره انکشاف دهات بادغیس که مسئولیت پروژه انتقال آب صحی از ولسوالی قادس به مرکز شهر را به عهده دارد از ساخت کار انتقال پایپ‌لاین از ولسوالی قادس به مرکز ولایت خبر می‌دهد.

آقای الکوزی رئیس این اداره می‌گوید که سروی بند قادر آباد تکمیل شده است و انتقال آب به داخل شهر نیز آغاز شده است.

او می‌گوید «اکنون شبکه انتقال آب از قادس به قلعه‌نو تکمیل شده و باید ذخیرۀ آب به حجم ۳ هزار متر مکعب آب در مرکز بادغیس ساخته شود».

این پروژه به سه بخش تقسیم شده که یک‌بخش آن تکمیل شده و دو بخش دیگر آن که شامل اعمار بند قادر آباد و توزیع شبکه آب به داخل شهر است، مراحل تدارکاتی آن باقی مانده است.

بختیار الکوزی رئیس انکشاف دهات بادغیس می‌گوید «شبکۀ انتقال از قادس به ذخیره تکمیل شده و بند آب‌گردان و شبکۀ شهری در مراحل تدارکات است و در ماه حمل شاهد شروع این پروژه خواهیم بود».

به گفته آقای الکوزی، هزینه قسمت اول این پروژه  ۱۴ میلیون افغانی است و دو بخش دیگر آن تا تکمیل تدارکات، تعیین می‌شود.

بند قادر آباد در حوزه‌ای ولسوالی قادس خوردک واقع شده است که از مرکز ولسوالی قادس ولایت بادغیس حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.

اما در ابتدا مردم قادس به انتقال آب به شهروندان بادغیس راضی نبودند و مشروط به ایجاد سد می‌دانستند که با بر آورده کردن خواسته‌های آن‌ها؛ کار این پروژه آغاز یافت.

در همین حال مقامات اداره محلی بادغیس نیز از پیشرفت اجرای انتقال آب به شهر قلعه‌نو خبر داده و می‌گویند که به زودی شهروندان بادغیس از آب شیرین قادس مستفید خواهند شد.

خالد صافی  مشاور دفتر والی بادغیس می‌گوید که سد قادر آبادِ ولسوالی قادس تا یک‌ کیلومتری شهر قلعه‌نو یعنی منطقه قرقیطو رسیده و بعد از تدارکات قسمت سوم یعنی شبکه توزیع آب به داخل شهر؛ مردم از آب شیرین قادس برخوردار می‌شوند.   

وی می‌گوید «هیچ نوع مشکل سدراه کار بند قادر آباد وجود ندارد و توزیع آب به شهر در مراحل تدارکاتی قرار دارد و تاکنون شرکت برندۀ آن معین نشده است و کار آن به زودی آغاز خواهد شد».

محمد ناصر نظری عضو شورای ولایتی بادغیس می‌گوید، علت اصلی عدم توجه به آبادانی بادغیس؛ بی‌مهری حکومت در ندادن سهمیه به مردم بادغیس است تا با استفاده از این فرصت می‌توانستند از حقوق مردم دفاع کنند.

آقای نظری می‌گوید که شهروندان بادغیس دیگر تسلیم بی‌توجهی و سهل انگاری‌ها نمی‌شوند و در صورت آغاز نشدن پروژه‌ها در وقت معین آن به خیابان‌ها آمده و حرکت‌های اعتراضی راه اندازی می‌کنند.

وی می‌گوید «اگر در سال آینده کار عملی این پروژه‌ها آغاز نشوند، مردم از دولت مأیوس می‌شوند و همانند گذشته سکوت نمی‌کنند و به خیابان‌ها می‌ریزند و اعتراض می‌کنند و حتی زمزمه‌های نیز وجود دارد که در انتخابات آینده شرکت نخواهند کرد».

اما آن‌چه که تاکنون مردم این محدوده‌ی کوچک جغرافیایی را از امکانات اولیه محروم ساخته؛ خواسته‌های شخصی و چند دستگی مردم، عدم توجه به نیازهای مردم، عدم حمایت جدی حکومت مرکزی و محلی و تمایل نشان ندادن ولایات هم‌جوار است که می‌توان از مهم‌ترین عامل تکمیل نشدن پروژه‌های انکشافی برشمرد.

اما آگاهان امور اقتصادی؛ بد امنی، مسایل اجتماعی، فساد اداری، مدیریت و نظارت ضعیف از پروژه‌ها و نبود نیروی متخصص را عامل اصلی تکمیل نشدن پروژه‌ها می‌دانند.

محمد طارق عزیز آگاه امور می‌گوید «مردم بادغیس یکپارچه شوند و ایستادگی نشان دهند و منافع جمعی را ترجیح دهند و هم‌چنان نمایندگان مردم و مقامات محلی بیشتر به نیازهای محلی مردم توجه داشته باشند و به شکلی این پروژه‌ها را عملی نمایند که مردم احساس خودی و مالکیت بکنند».

روی هم رفته در دو سال گذشته در ولایت بادغیس، از میان ۱۰۰ پروژه حدود ۵۰ پروژه عمرانی تکمیل و ۱۳ پروژه دیگر آغاز بکار نکرده است.

شاید بتوان گفت که تنها یک شبانه روز زندگی مقام‌های مرکزی در محرومیت مضاعف بادغیسی‌ها می‌تواند آن‌ها را از عمق این محرومیت آگاه کنند.

گزارشگر: بنفشه بینش

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد