بادغیس ولایتِ نسبتاً دور افتاده و به شدت محروم در غرب کشور است که شهروندان این ولایت بیش از یک دهه، صبورانه و مظلومانه در انتظار اجرایی شدن وعده‌های رهبران حکومت در مورد بادغیس نشسته اند. باوجود اعتراض‌های اخیر شهروندان در راستای تکمیل پروژه‌های اساسی این ولایت در یک سال گذشته، تاکنون هیچ یک از […]

بادغیس ولایتِ نسبتاً دور افتاده و به شدت محروم در غرب کشور است که شهروندان این ولایت بیش از یک دهه، صبورانه و مظلومانه در انتظار اجرایی شدن وعده‌های رهبران حکومت در مورد بادغیس نشسته اند.

باوجود اعتراض‌های اخیر شهروندان در راستای تکمیل پروژه‌های اساسی این ولایت در یک سال گذشته، تاکنون هیچ یک از پروژه‌های بنیادی این ولایت تکمیل نشده است.

ولی حالا شهروندان بادغیس می‌گویند اگر هم‌‌‌چنان به گفتۀ آنان در محرومیتِ عمدی از سوی حکومت باقی بمانند، دیگر پای صندوق‌های هیچ انتخاباتی نخواهند رفت.

آنان می‌گویند «اگر به صورت ویژه در مورد سرک در این ولایت صحبت نماییم، وضعیت اسف‌بار است و ما در انتقال بیماران به ولایت هرات در فصل‌های مختلف و به ویژه زمستان مشکل اساسی داریم و بنابر مسدود بودن و خراب بودن سرک، امکان تلفات جانی نیز وجود دارد».

از جمله سه پروژۀ بنیادی بادغیس؛ سرک حلقوی لامان – قیصار است که به  گرۀ کور و باز نشدنی چندین ساله این ولایت مبدل شده است.

شهروندان بادغیس در سفر به ولایات همجوار؛ این راه دشوار و صعب‌العبور را در مدت ۵ الی ۶ ساعت همراه با ترس و دلهرگی عبور می‌کنند.

این سرک ملی بعد از افتتاح رئیس جمهور غنی به تاریخ ۱۹ قوس امسال؛ در دو بخش به طول ۸۲ کیلومتر با هزینۀ ۸۵ میلیون دالر با دو شرکت هندی و چینی قرار داد شد.

عبدالله حمایت رئیس فواید عامه بادغیس، تضمینات امنیتی، طی مراحل اداری قرار داد و انتقال تجهیزات در ساحه را دلایل اصلی تأخیر شروع کار این پروژه عنوان می‌کند.

آقای حمایت می‌گوید قرار است تا دو ماه آینده کار این سرک مطابق با پلان قرار داده شده آغاز شود و کدام مانعی سدراه آن وجود ندارد.

به گفتۀ حمایت، شمار نیروهای که ۲۴ ساعت تأمین امینت ساحه کار را برعهده دارند، حدود ۶۵۰ نفر است که اکنون در ساحه حضور دارند.

اما از سوی دیگر مقامات اداره محلی بادغیس می‌گویند که در حال حاضر هیچ مانعی سد راه پروژه آسفالت سرک وجود ندارد.

خالد صافی مشاور دفتر والی بادغیس می‌گوید، اداره محلی بادغیس همکار با شرکت‌های سازنده، از پیشبرد کار این پروژه حمایت می‌کند.

او می‌گوید «ما در ماه حمل سال آینده کار عملی آسفالت این جاده را شاهد خواهیم بود و در این مورد هیچ نگرانی وجود ندارد و همه چیز آماده است».

 اگر نگاهی کلی نه چندان دور به وضعیت پروژه‌های انکشافی بادغیس بیندازیم، تنها نام شان برای بادغیس اختصاص یافته است.

به علت نبود ظرفیت‌های فنی و تخصصی در روند پروسه تدارکات، سالانه کمتر از نصفِ این بودجه  به مصرف می‌رسد.

بودجه انکشافی سال ۱۳۹۶ ولایت بادغیس، ۲۸ میلیون و ۵۹۰ هزار دالر بود که ۵۳ پروژه را شامل بود و تنها ۳۹ درصد و یا ۱۷میلیون آن به مصرف رسیده است.

مسئولان اداره اقتصاد ولایت بادغیس می‌گویند، از مجموعۀ ۵۳ پروژه، ۲۲ پروژه تکمیل، ۲۵ پروژه به سال آینده منتقل و ۶ پروژه دیگر آن، کارش آغاز نشده است.

بهزاد وحدت رئیس اقتصاد ولایت بادغیس معتقد است که اجرا و تطبیق تمام پروژه‌ها؛ در انتقال پروسه تدارکات از مرکز به سطح ولایت بیشتر امکان پذیر است.

تنها پروژه زیربنایی و عمده‌ای که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بیشترین قسمت بودجه را به خود اختصاص داد و تنها تدارکات آن انجام شد؛ سرک حلقوی قیصار – لامان است، که تاکنون کارش آغاز نشده است.

کار آغاز این پروژه بزرگ، به آمدن سال نو برابر شده است. معلوم شود که بهار ۹۷ برای بادغیس نشینان بهار

خوش رقم می‌خورد یا خیر!.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد