کارخانه کاشی سازی سنتی هرات که مدت‌ها به دلایل نبود بودجه و حمایت لازم دولت کارش متوقف شده بود، امروز با آغاز حمایت‌ مالی تیکا “دفتر انسجام همکاری‌های  صدارت ترکیه درهرات”  دوباره به فعالیت شروع کرد. علی ارغون چنار رئیس دفتر تیکا گفت آنچه مربوط به اسلام است به صورت مشترک پذیرفته شده و حفظ […]

کارخانه کاشی سازی سنتی هرات که مدت‌ها به دلایل نبود بودجه و حمایت لازم دولت کارش متوقف شده بود، امروز با آغاز حمایت‌ مالی تیکا “دفتر انسجام همکاری‌های  صدارت ترکیه درهرات”  دوباره به فعالیت شروع کرد.

علی ارغون چنار رئیس دفتر تیکا گفت آنچه مربوط به اسلام است به صورت مشترک پذیرفته شده و حفظ و پایداری آن اهمیت بسزایی دارد.

وی می‌گوید “ما با راه اندازی مجدد فعالیت کارخانه کاشی سنتی هرات، نه تنها به افغانستان بلکه به اسلام و کشور ترکیه کمک می‌کنیم چون این امر از قدمتِ به تاریخ اسلام برخوردار است”.

به گفتۀ زلمی صفا مدیر عمومی حفظ و ترمیم عابدات تاریخی هرات، کمک‌ مؤسسه تیکا شامل ۳۰۰ هزار افغانی است، اگر دولت هم وعدۀ کمک نشود، با اتمام این کمک‌ها  فعالیت این فابریکه دوباره متوقف خواهد شد.

وی می‌گوید “این کمک برای شروع فعالیت فابریکه کافی است، اما برای فعالیت دوامدار، کمک‌های مداوم این مؤسسه و سایر مؤسسات و دولت نیاز است”.

به گفته آقای صفا؛ روزگاری این کارخانه حدود ۱۳۰ تن را به کار گماشته بود اما اکنون شمار کارکنان این کارخانه از هشت تن تجاوز نمی‌کند.

با این حال سخن از حفظ این صنعت و جلوگیری از رکود آن از سوی مسؤلان دفتر تیکا در حالی به میان می‌آید که آریا رؤفیان رئیس عمومی اطلاعات وفرهنگ از بی‌توجهی دولت در این زمینه ابراز تاسف کرده و بیان کرد که گویا دولت و وزارت اطلاعات و فرهنگ این فابریکه تاریخی را از یاد برده است.

اما عبدالغنی نیک‌سیر یک تن از فرهنگیان شهر هرات؛ شروع فعالیت این فابریکه را گام مثبت دانسته و به آینده این کار خوشبین است.

نظر به گفته‌های رئیس اطلاعات و فرهنگ، سروی‌های انجام شده نشان می‎‌دهد که حدود ۳۰ درصد از کاشی‌های مسجد جامع هرات به شدت تخریب شده است، اما با درخواست‌های رسمی این ریاست، تاکنون هیچ بودجه‌ای برای ترمیم آن از سوی وزارت تخصیص نیافته و این امر نگرانی شمار زیادی از فرهنگیان را به دنبال داشته است.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد