در آستانۀ سال جدید تعلیمی، ریاست معارف هرات از کسب ده عنوان جایزۀ بین المللی توسط مکاتب این ولایت خبر می‌دهد. لیسه ذکور باغ نظرگاه، لیسه ذکور و نسوان تجربوی و لیسه‌های نسوان علامه صلاح الدین سلجوقی، استقلال، پل رنگینه، امام فخرالدین رازی، سیفی، جبرئیل، و لیسه نسوان فتح مکاتبی هستند که این جوایز را […]

در آستانۀ سال جدید تعلیمی، ریاست معارف هرات از کسب ده عنوان جایزۀ بین المللی توسط مکاتب این ولایت خبر می‌دهد.

لیسه ذکور باغ نظرگاه، لیسه ذکور و نسوان تجربوی و لیسه‌های نسوان علامه صلاح الدین سلجوقی، استقلال، پل رنگینه، امام فخرالدین رازی، سیفی، جبرئیل، و لیسه نسوان فتح مکاتبی هستند که این جوایز را به نام هرات و افغانستان کسب کرده اند.

رئیس معارف هرات ضمن استقبال از این دستاورد از بهبود روند رو به رشد آموزش و پرورش در این ولایت خبر می‌دهد.

عبدالرزاق احمدی، رئیس معارف هرات می‌گوید که این ولایت سال پیش هفت جایزه و امسال ده جایزه کسب کرده که برابر به ۴۰ درصد سهم افغانستان ازین رقابت‌ها می‌شود.

وی می‌گوید “ما در سال گذشته حدود هفت جایزه بین‌المللی را از آن خود کردیم و خوش‌بختانه در سال جاری به ده جایزه ارتقا یافته و ما امیدواریم که در سال آینده حدود بیست جایزه را از آن خود کنیم”.

رقابت «برتش کنسل» بر سر ساخت پروژه‌های شهروندی و برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌شود که هر مکتب هرات با انجام هفت پروژه جواز اشتراک در این رقابت‌ها را کسب کرده  و صاحب این جوایز می‌شوند.

مدیران این مکاتب می‌گویند که انجام پروژه‌ها و کسب این جوایز تصویر تازه‌ای از افغانستان به جهان منتقل ساخته و دانش آموزان این مکاتب را انگیزه خواهتد داد.

آنان می‌گویند “با کسب این جوایز این باور بوجود می‌آید که در افغانستان هم نیرویی علمی وجود دارد و انگیزۀ بیشتر برای این چنین افراد خلق می‌شود و هم چنان ارتباطات علمی بین کشور ما و سایر کشورها بیشتر می‌شود”.

در رقابت برتش کنسل؛ حدود ۳۱ مکتب از افغانستان اشتراک کرده بودند.

مدیران مکاتب هرات می‌گویند با وجود کسب این جوایز، شماری از مکاتب هم‌چنان با مشکلات کم‌بود معلمان مسلکی، امکانات و تجهیزات مواجه هستند. 

آنان از وزارت معارف کشور می‌خواهند که در زمینۀ افزایش حقوق معلمان و فراهم سازی امکانات به مکاتب مناطق دور دست توجه کنند.

آنان می‌گویند “وزارت معارف باید به مکاتب که در مناطق دور افتاده موقعیت دارد بیشتر توجه نماید و نیازمندی‌های تمام مکاتب را از لحاظ  امکانات و تجهیزات مرفوع سازد”.

رئیس معارف هرات نیز با آن‌که وجود مشکلات در معارف و مکاتب را می پذیرد، اما می‌گوید که این مشکلات نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.

آقای احمدی می‌گوید که جلب اعتماد مردم سبب شده است که این ولایت امسال به‌گونۀ بی‌پیشینه ۹۰ میلیون افغانی از کمک‌های مردمی بدست بیاورد.

وی گفت که قرار است از این پول در زمینۀ ساخت و ساز مکاتب و فراهم آوری امکانات استفاده شود.

او می‌گوید “روند کمک مردمی به‌گونۀ بسیار شفاف توسط شوراهای مکاتب تنظیم و مصرف می‌شود که بخش‌های گوناگون نیازمندی‌های مکاتب را شامل می‌شود”.

رئیس معارف هرات تعهد می‌سپارد که در زمینۀ فراهم سازی امکانات و نیز ظرفیت سازی در مکاتب فرصت ارتقای توانایی را برای دانش آموزان این ولایت فراهم می‌سازد.

این در حالی‌ست که امکانات و تسهیلات دو رکن اصلی رشد ظرفیت‌های تعلیمی در مکاتب است.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد