حدود یک‌ماه پیش ریاست زراعت هرات از شیوع انفلوانزای نوع H5 بالای پرندگان خبر داده و از خطرهای ناشی از آن هشدار داد. در کنار نگرانی از تلف شدن مرغ و پرندگان، یکی از نگرانی‌های اساسی باشندگان هرات، سرایت این ویروس به انسان‌ها بود که هنوز بازار استفاده از محصولات مرغ را سرد ساخته است. […]

حدود یک‌ماه پیش ریاست زراعت هرات از شیوع انفلوانزای نوع H5 بالای پرندگان خبر داده و از خطرهای ناشی از آن هشدار داد.

در کنار نگرانی از تلف شدن مرغ و پرندگان، یکی از نگرانی‌های اساسی باشندگان هرات، سرایت این ویروس به انسان‌ها بود که هنوز بازار استفاده از محصولات مرغ را سرد ساخته است.

اما اینک ریاست صحت عامۀ هرات خبر می‌دهد که در صورت پخت درست محصولات مرغ، هیچ نگرانی از سرایت این مرض به انسان‌ها وجود ندارد.

احمد امیر نژاد – مسئول پاسخ دهی امراض صحت عامه هرات می‌گوید که نظر به آزمایش‌های انجام شده، این ویروس در حرارت ۶۰ الی ۶۵ درجه از بین می‌رود و به همین خاطر استفاده از محصولات مرغ نگران کننده نیست.

وی می‌گوید “من به همشهریان خود اطمینان می‌دهم که با درست پخته شدن گوشت و تخم مرغ، امکان سرایت انفلوانزا  به انسان وجود ندارد”.

نفی سرایت این مرض می‌تواند نگرانی‌های زیادی از باشندگان هرات برطرف سازد.

از آغاز خبر شیوع آنفلوانزای مرغی، مردم هرات کنجکاو بودند که تاکنون آیا فردی به این ویروس مصاب شده است یا خیر؟

محمد آصف کبیر، معاون صحت عامه هرات می‌گوید که این اداره بیش از ۱۲۰ مورد مشکوک را آزمایش کرده اند که نتیجۀ تمامی آن منفی بوده و هیچ فردی مصاب به این ویروس نشده است.

وی می‌گوید “ما ۱۲۰ مورد مشکوک به انفلوانزای مرغی را در وزارت صحت عامه در مرکز کشور آزمایش کردیم که خوشبختانه نوع سرایت انفلوانزا از حیوانات به انسان نداشتیم”.

آقای کبیر می‌گوید که اداره صحت عامه برای مراقبت از بیماران مصاب به این مرض در شفاخانه حوزوی و اطفال آمادگی لازم را داشته است.

معاون صحت عامه هرات هم‌چنان می‌افزاید که ۳ الی ۱۰ کیلومتری فارم‌های که به این ویروس مصاب شده بودند، قرنطین هستند.

وی از باشندگان هرات می‌خواهد که هنگام استفاده از محصولات مرغ، حفظ الصحه را در نظر داشته باشند.

او می‌‌گوید “شهروندان اگر حفظ‌‌ الصحه را مراعات نمایند چون این انفلوانزا در درجه حرارت پایین از بین می‌رود، می‌توانند بدون هیچ نوع نگرانی از محصولات مرغ استفاده نمایند”.

پیش ازین گمانه‌های میان باشندگان هرات وجود داشت که گویا استفاده از هر نوع محصول مرغ و پرندگان نگران کننده است و احتمال شیوع امراض را به دنبال دارد.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد