فعالان زن در عرصۀ زراعت و مال‌داری می‌گویند تبعیض‌های جنسیتی و مشکلات اجتماعی باعث شده است علاقۀ خانم‌ها در این بخش کاهش بیابد. زنان روستایی  همواره دوشادوش مردان؛ علاوه بر تربیت فرزندان و کارهای خانه، در فعالیت‌های زراعتی و مالداری نیز نقش شان برجسته بوده اند در این میان ولایت هرات هم از این امر […]

فعالان زن در عرصۀ زراعت و مال‌داری می‌گویند تبعیض‌های جنسیتی و مشکلات اجتماعی باعث شده است علاقۀ خانم‌ها در این بخش کاهش بیابد.

زنان روستایی  همواره دوشادوش مردان؛ علاوه بر تربیت فرزندان و کارهای خانه، در فعالیت‌های زراعتی و مالداری نیز نقش شان برجسته بوده اند در این میان ولایت هرات هم از این امر مستثنا نیست و نقش زنان در زمینه مالداری و زراعت پررنگ می‌باشد.

پروسس لبنیات، سبزیجات و میوه‌جات و نگهداری مواشی و از همه مهم‌تر بخش عمده‌ی کشت و پروسس زعفران را در این ولایت خانم‌ها انجام می‌دهند.

اما به رغم آن‌که این نقش سازنده و موثر خوانده شده است، گفته می‌شود که زنان روستاها به دلیل تبعیض‌های جنسیتی و میل شهری به کارهای زراعت و مالداری بی‌علاقه شده اند.

آمنه احمدی – کارمند ریاست زراعت که برای آموزش تشکیل انجمن‌های زراعتی به روستاهای هرات رفته است می‌گوید که زنان نسبت به قبل علاقه‌ای به کار زراعتی ندارند.

وی می‌گوید “اکنون زنان حال و هوایی شهر نشینی دارند و از کارهای زراعتی فاصله گرفته اند و نیاز است که آنان تشویق شوند”.

شاید یکی از دلایلی که خانم‌ها علاقه‌مند شهری شدن هستند، محرومیت‌های زندگی روستایی و محدودیت‌های جنسیتی است.

نیلوفر فوشنجی – عضو مدیریت اقتصاد خانواده ریاست زراعت هرات می‌گوید یک سری محدودیت‌ها و مشکلات جنسیتی سد راه زنان زراعت‌ پیشه وجود دارد.

او می‌گوید “برخی مشکلات از لحاظ فرهنگی در جامعه ما وجود دارد که زنان راحت فعالیت کرده نمی‌توانند و هم‌چنان در بخش فروش محصولات و بازاریابی برای آن نیز با مشکیل مواجه هستند”.

هرات تنها ولایتی نیست که تبعیض‌ها و محدودیت‌های جنسیتی سد راه زنان وجود دارد.

خانم فوشنجی می‌گوید نقش زنان در گذشته نادیده گرفته می‌شد و اکنون نقش زنان در زمینۀ کشت و زراعت نسبت به گذشته چشم‌گیر شده و نادیده گرفته نمی‌شود.

به گفتۀ این عضو اقتصاد خانواده ریاست زراعت هرات، در روستاهای هرات انجمن‌هایی وجود دارد که در زمینۀ رهنمایی و هم‌کاری برای خانم‌ها فعالیت می‌کنند.

از سوی هم مدیر اقتصاد خانواده ریاست زراعت هرات می‌گوید که زنان در تمام عرصه‌های زراعتی و مال‌داری فعالیت می‌کنند.

عبدالبصیر احمدی می‌گوید که زنان در زمینۀ پروسس سبزیجات، لبنیات، میوه‌جات، کشت و پروسس زعفران و نگهداری مواشی فعالیت می‌کنند.

با وجود این فعالیت‌های مؤثر زنان که از سوی مدیر اقتصاد خانواده ریاست زراعت عنوان می‌شود، شکایت‌هایی از محدودیت‌ها و نبود هم‌کاری سخن گفته می‌شود.

اما به گفتۀ آقای احمدی قرار است در سال خورشیدی پیش‌رو، برنامه‌های متعددی برای زنان زراعت پیشه روی دست گرفته شود.

او می‌گوید “گل‌خانه‌های معیاری در اختیار بانوان قرار داده می‌شود و هم‌چنان برنامۀ آموزشی که بانوان بتوانند به‌صورت درست کرم ابریشم را تربیه و پروسس نمایند، اجرا خواهند شد”.

مدیریت اقتصاد خانواده ریاست زراعت هرات آمار دقیقی از زنان زراعت پیشه ارائه نمی‌کند اما آن‌هم دیده شود که ریاست زراعت چقدر می‌تواند در زمینه افزایش علاقمندی خانم‌ها در عرصه زراعت کار نموده و از قابلیت‌های آنان استفاده بیشتر می‌کند.

گزارشگر: محمد احمدی

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد