از ماه‌ها بدینسو شمارش معکوس برای گشایش پروژه‌های تاپی، تاپ، فایبر نوری و خط آهن هرات – تورغندی آغاز شده است،  پروژه‌هایی که از لحاظ اهمیت اقتصادی و انکشافی در کشور بی‌سابقه خوانده شده است. رئیس کمیسیون ولایتی پروژه تاپی می‌گوید که حدود بیست روز دیگر این پروژه‌ها با حضور رئیس جمهور کشور و مقام‌های […]

از ماه‌ها بدینسو شمارش معکوس برای گشایش پروژه‌های تاپی، تاپ، فایبر نوری و خط آهن هرات – تورغندی آغاز شده است،  پروژه‌هایی که از لحاظ اهمیت اقتصادی و انکشافی در کشور بی‌سابقه خوانده شده است.

رئیس کمیسیون ولایتی پروژه تاپی می‌گوید که حدود بیست روز دیگر این پروژه‌ها با حضور رئیس جمهور کشور و مقام‌های بلند پایۀ ترکمنستان، پاکستان و هندوستان گشایش خواهد یافت.

محمد شعیب معصومی می‌گوید که هرات تمامی آمادگی‌ها را جهت میزبانی ازین برنامه را اتخاذ کرده است.

وی می‌افزاید “بنابر هدایت مقام ولایت هرات؛ هماهنگی‌های بسیار خوبی بین ادارات ذی‌ربط در بخش‌های فرهنگی، ساختاری و تشریفاتی وجود دارد و آمادگی‌های کامل اتخاذ گردیده است”.

پروژه تاپی خط انتقال گاز از ترکمنستان به هندوستان از طریق افغانستان و پاکستان است که افغانستان از آن سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دالر حق ترانزیت بدست آورده و حدود ۱۰ هزار تن صاحب کار خواهند شد.

سهم افغانستان از این پروژۀ بزرگ اقتصادی در سال نخست حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز است و در سال‌های دوم و سوم این رقم دو و سه برابر خواهد شد.

پروژه تاپ؛ خط انتقال برق از ترکمنستان به پاکستان از طریق افغانستان است که افغانستان از این پروژه سالانه حدود ۲۰۰ میلیون دالر حق ترانزیت دریافت می‌کند و هم‌چنان مناطقی که این خط از آن می‌گذرد، از برق آن مستفید خواهند شد.

خط آهن هرات – تورغندی نیز که هم‌زمان با این پروژه‌ها گشایش می‌یابد، از مرز ترکمنستان آغاز و تا فرودگاه هرات امتداد دارد.

این خط آهن که به هزینه ۶۰۰ میلیون دالر ساخته می‌شود در انکشاف اقتصادی و اتصال افغانستان به بازارهای آسیای میانه مهم خوانده می‌شود.

در کنار این سه پروژۀ بزرگ اقتصادی، فایبر نوری یا خط انتقال اینترنت به هرات نیز در جمع این پروژه‌ها روی دست گرفته می‌شود.

جیلانی فرهاد – سخنگوی اداره محلی هرات در آستانۀ گشایش این پروژه‌ها از تغییر چهره شهر هرات سخن می‌گوید.

وی می‌گوید “چهرۀ شهر هرات در حال تغییر است و شهرداری هرات در ۳۰ ناحیه گوناگون شهر در حال فعالیت است و دو میدان‌چۀ هوایی یکی در شمال شهر هرات و دیگری در تورغندی در حال احداث است و هم‌چنان سالون مولانا جامی با امکانات پیشرفته مجهز شده است و این اقدامات هم‌چنان ادامه دارد”.

آقای فرهاد گشایش این پروژه‌ها را در زمینه‌های اقتصادی و هم‌گرایی میان کشورهای منطقه موثر دانسته و می‌افزاید که هرات برای میزبانی از این برنامه‌ها آمادگی دارد.

از سوی هم باشندگان هرات با استقبال از افتتاح این پروژه‌ها امیدوار هستند که این پروژه‌ها زیر تاثیر تبعیض‌های قومی و سلیقه‌ای قرار نگیرد.

شهروندان هرات این پروژه‌ها را در تأمین امنیت و ثبات و هم‌چنان دوستی میان کشورهای منطقه موثر دانسته و از دولت می‌خواهند که امنیت این پروژه‌ها را به صورت جدی تأمین نماید.

اما در پاسخ به نگرانی‌های شهروندان هرات مسؤلان ادارۀ محلی  از تدابیر جدی و شدید  امنیتی خبر می‌دهند.

جیلانی فرهاد سخنگوی ادارۀ محلی می‌گوید که دولت برای تأمین امنیت این پروژه‌ها نیرو و تجهیزات کافی استخدام و فراهم خواهد کرد.

بر اساس گفته‌های مسؤلان، قرار است این پروژه‌ها تا یک‌سال دیگر به بهره‌برداری سپرده شود و افغانستان عملاً از امتیازهای ان استفاده نماید.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد