مسؤلان محکمه شهری ولایت هرات از افزایش ده درصدی آمار طلاق و تفریق نسبت به سال گذشته خبر داده و نسبت به پیامدهای آن هشدار می‌دهند. نظر به آماری که ریاست محکمه شهری ارائه کرده است، آمار تفریق نسبت به طلاق بسیار بالاتر است و این نشان می‌دهد که زنان بیشتر درخواست جدایی می‌کنند نسبت […]

مسؤلان محکمه شهری ولایت هرات از افزایش ده درصدی آمار طلاق و تفریق نسبت به سال گذشته خبر داده و نسبت به پیامدهای آن هشدار می‌دهند.

نظر به آماری که ریاست محکمه شهری ارائه کرده است، آمار تفریق نسبت به طلاق بسیار بالاتر است و این نشان می‌دهد که زنان بیشتر درخواست جدایی می‌کنند نسبت به مردان.

به گفته بصیراحمد نوری رییس دیوان احوال سیاسی محکمه شهری؛ از آغاز سال تاکنون حدود ۸۸ فیصله به دادگاه رسیده است که حدود هشتاد فیصله آن منجر به تفریق شده است.

نظر به گفته‌های عتیق‌الله شهریار یکی از وکلای مدافع در محکمه شهری؛ در قانون؛ تفریق به چهار سبب است. به سبب عیب، عدم نفقه، غیابت و تفریق به سبب ضرر، که از این میان بیشترین قضیه‌های تفریقی که وی با آن مواجه شده است، به سبب ضرر و عدم نفقه می‌باشد.

آقای شهریار می‌گوید علاوه بر این اسباب؛ اعتیاد به مواد مخدر امروزه به آن افزوده شده است و یکی از چالش‌های جدی خانواده‌ها محسوب می‌شود.

وقتی در دهلیزهای محکمه خانوادگی نظری بیندازیم؛ بیشتر زنانی را مشاهده می‌کنیم که با صورت‌های کبود برای درخواست تفریق آمده و سخن از خشونت لفظی و فزیکی می‌زنند.

حبیبه زنی که پرونده طلاقش روی میز دادگاه در حال جریان است و از شوهر معتادش شکایت دارد و می‌گوید وقتی سرحال باشد با زخم زبان و اتهام بستن و هنگامی که مواد به او نرسد وی را لت‌وکوب می‌کند.

 او می‌افزاید “بارها مرا شوهرم طلاق داده و من بخاطر دخترم نپذیرفته‌ام و سال‌هاست بخاطر فرزندانم در مقابل ظلم شوهرم خاموش بودم؛ اما دیگر توان زندگی با چنین فردی را ندارم”.

جامعه شناسان می‌گویند خواست‌های مردان و زنان نسبت به بسیاری از مسایل اجتماعی متفاوت شده و این متاثر از جو عمومی فرهنگی است که روی کنش‌های مشترک خانوادگی و زناشویی شان تاثیر گذاشته و منجر به طلاق می‌شود.

عرفان ارزاز جامعه شناس؛ عوامل اجتماعی طلاق را به عوامل فردی و و ساختاری تقسیم کرده و می‌گوید برخی از مشکلات پیش‌بینی ناشده باعث می‌شود که زن و شوهر از هم بیزار شوند و منجر به طلاق شود.

کارشناسان خانواده معتقد اند وقتی افراد اقدام به شروع زندگی مشترک می‌کنند باید از بسیاری از خواسته‌های خود گذشته و به تفاوت‌های یکدیگر احترام بگذارند.

اما متاسفانه در جامعه ما افراد به دلیل عدم آگاهی و شناخت از یکدیگر به این تفاوت‌ها احترام نمی‌گذارند که این باعث بروز اختلافات در زندگی مشترک شان شده و نتیجه آن در بعضی از موارد منجر به طلاق می‌شود.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد