- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

گشایش ششمین دور نمایشگاه کتاب در هرات

ششمین دور نمایشگاه کتاب هرات امروز با حضور نماینده‌ی وزارت اطلاعات و فرهنگ، مسؤلان محلی و فرهنگیان این ولایت گشایش یافت.

به‌گفته مسؤلان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات؛ ۳۰ غرفه‌ی فروش با داشتن ۴۵۰۰ عنوان کتاب در این نمایشگاه وجود دارد.

رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات در این مورد چنین می‌گوید «در ششمین نمایشگاه کتاب هرات، حدود ۴۵۰۰۰ جلد با ۴۵۰۰ عنوان کتاب که هشتاد فیصد شان توسط ناشران داخلی به نشر رسیده‌است، به نمایش گذاشته شده است».

این نمایشگاه در حالی گشایش می‌یابد که انتقاد فرهنگیان از نبود کتاب‌های جدید یکی از ضعف‌های نمایشگاه‌ها عنوان می‌شد.

اما این‌بار آریا رئوفیان رییس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات؛ از وجود کتاب‌های جدید و غرفه‌های انتشارات کابل و کشور ایران نیز خبر می‌دهد.

وی می‌گوید «در این نمایشگاه چهار غرفه مربوط به ناشران کابل و دو غرفه مربوط به ناشران ایرانی و باقی‌ غرفه‌ها مربوط به ناشران هراتی هستند که بسیاری از کتاب‌ها جدید هستند و نیازهای فرهنگیان و کتاب‌خوانان را مرفوع می‌نماید».

با وجود نگرانی‌ها از نبود بازار کتاب و ضعف فرهنگ مطالعه در هرات، کتاب‌فروشان شهر، گشایش این نمایشگاه را به ‌فال نیک می‌گیرند.

با این وجود، هنوز هم چالش‌هایی فراروی کتاب‌فروشان و نویسندگان وجود دارد. سید عظیم کبرزانی عضو شورای ولایتی هرات با بیان این مطلب از حکومت خواستار حمایت هر چه بیشتر نویسندگان شد.

گشایش این نمایشگاه کتاب در حالی‌ست که کتاب‌خانه دولتی هرات از نبود کتاب‌های جدید، شدید رنج می‌برد.

نماینده وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور با تأیید این موضوع می‌گوید این وزارت اقدام‌هایی را برای به‌روز ساختن کتاب‌خانه‌های عامه روی دست گرفته است.

سرانه مطالعه افغان‌ها به‌کمتر از یک دقیقه می‌رسد و این مسئله در حالی‌ست که بیشتر روستاهای کشور و حتی برخی ولایت‌ها، از نبود کتاب‌خانه‌ها به شدت رنج می‌برند.