امروز برای نخستین‌بار اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات نمایشگاهی به هدف انعکاس آثار محمدعلی عطار هروی در هرات برپا شد. آریا رؤفیان رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ می‌گوید قرار است از این به بعد  آثار نویسندگان از موزیم‌های شخصی (خانگی ) جمع‌آوری و به دید عموم گذاشته شود. او می‌گوید «ما در پلان‌های آینده […]

امروز برای نخستین‌بار اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات نمایشگاهی به هدف انعکاس آثار محمدعلی عطار هروی در هرات برپا شد.

آریا رؤفیان رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ می‌گوید قرار است از این به بعد  آثار نویسندگان از موزیم‌های شخصی (خانگی ) جمع‌آوری و به دید عموم گذاشته شود.

او می‌گوید «ما در پلان‌های آینده کوشش می‌کنیم غنایم فرهنگی و ارزش‌های تاریخی حفظ شود که برگزاری نمایشگاه امروز یک نمونه آن است».

دست‌کم ۲۷ نوع خط از جمله، خط ثلث، نستعلیق، کوفی، شکسته، در ۲۰۰ تابلوی خطاطی شده از محمدعلی عطار هروی در این نمایشگاه به‌مدت ۵ روز به دید عموم گذاشته شده است.

هنرمندان هراتی از ایجاد این نمایشگاه ابراز خرسندی می‌کنند و می‌گویند که هم‌اکنون صدها اثر دیگر از هنرمندان در گوشه و کنار آرشیف است که تاکنون اداره اطلاعات و فرهنگ اقدام به جمع‌آوری آنان نکرده است.

آنان می‌گویند «هرات همواره به شهر علم و فرهنگ مشهور بوده است و متأسفانه ما جایگاه نقاشی و خطاطی گذشته را حفظ کرده نتوانستیم».

با این‌حال مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات یکی از چالش‌های سد راه گرد‌آوری و به نمایش گذاشتن آثار خطاطان را نبود امکانات و مکان عنوان می‌کنند.

با این‌حال جاوید ضرغام آمر هنر و فرهنگ اداره اطلاعات و فرهنگ می‌گوید در نظر دارند تا در آینده نزدیک سالن مخصوص برای نمایشگاه‌ها و دیگر محافل فرهنگی آماده سازند.

هرات در طول تاریخ هنری خویش، شخصیت‌های چیره‌دستی را از جمله در بخش‌های هنر، خطاطی، مینیاتوری و نقاشی در خود جای داده و از محمدعلی عطار هروی به‌عنوان خوش‌نویسِ چیره‌دست هراتی یاد می‌شود.

این هنرمند در سال ۱۳۲۸ هجری قمری در شهر کهنه هرات به‌دنیا آمد و از خود سه اثر به‌نام‌های گنجینه خطوط، قران‌المحلی و کتیبه‌ها به‌جا گذاشته است.

سر انجام عطار هروی  در سال ۱۳۷۱ و در عمر ۸۲ سالگی در گذشت.

دسته بندی: فرهنگی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد