نزدیک به دو ماه از گشایش کتاب‌خانه کودک در هرات می‌گذرد، اما به‌دلیل عدم بودجه در این بخش، اداره اطلاعات و فرهنگ هرات نتوانسته است به‌گونه معیاری به آن رسیدگی کند. مسئولان این کتاب‌خانه می‌گویند با وجود این‌که  اقدام اولیه برای ایجاد کتاب‌خانه گامی مهم بوده است اما مواد کتاب‌خانه کافی نیست. مرضیه ملک‌زی مسئول […]

نزدیک به دو ماه از گشایش کتاب‌خانه کودک در هرات می‌گذرد، اما به‌دلیل عدم بودجه در این بخش، اداره اطلاعات و فرهنگ هرات نتوانسته است به‌گونه معیاری به آن رسیدگی کند.

مسئولان این کتاب‌خانه می‌گویند با وجود این‌که  اقدام اولیه برای ایجاد کتاب‌خانه گامی مهم بوده است اما مواد کتاب‌خانه کافی نیست.

مرضیه ملک‌زی مسئول کتاب‌خانه کودک می‌گوید با این‌وجود روزانه حدود ۳۰ کودک به این کتاب‌خانه مراجعه می‌کنند.

خانم ملک‌زی می‌گوید سالن بزرگ، قفسه‌های نمایش و نگهداری کتاب، میز و چوکی ویژه‌ای کودک، از جمله نیاز های اساسی این کتاب‌خانه است که باید به آن رسیدگی شود.

او می‌گوید«خواست ما از ریاست اطلاعات و فرهنگ این است که کمبودی مکان و چوکی ما را حل نمایند و از خانواده‌ها می‌خواهیم که از این کتاب‌خانه حمایت نمایند».

با آن‌که کتاب‌خانه کودک اتاقی است که حدود ۶ در ۴ متر طول و عرض دارد،  بیش از ۲۰۰۰ جلدکتاب‌های داستان، مجله و کتاب‌های روان‌شناسی این اتاق کوچک را مزین کرده است.

مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند در این بخش هیچ بودجه‌ای اختصاص نیافته و این اداره با امکانات ناچیز و اندک اقدام به ایجاد این کتاب‌خانه کرده تا در آینده نزدیک این گستره را وسعت بخشد.

جاوید ضرغام آمر فرهنگ و هنر اداره اطلاعات و فرهنگ می‌گوید این اداره سعی دارد تا با بودجه‌ای از سوی وزارت، مکانِ مشخص با نوعیت و وسایل ویژه‌ای کودک فراهم کند.

او می‌گوید«ما تلاش داریم که مکان وسیع را برای این کتاب‌خانه آماده نماییم و کوشش داریم در سال مالی آینده به این کتاب‌خانه کمک شود».

کتاب‌خانه کودک که شعبه‌ای از کتاب‌خانه عامه و زیر کنترل اطلاعات و فرهنگ است، روزانه پذیرای کودکان و نوجوانان زیادی‌ست.

هرچند آمار بلند مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌ی کودک باعث می‌شود که کتاب هم چاپ شود، اما مسئولان آمریت مطبعه دولتی هرات می‌گویند در این مطبعه سفارش هیچ کتابی زیر عنوان “کتاب کودک” برای چاپ نیامده است.

مهناز پیروز آمر مطبعه دولتی هرات، علت این چالش را وجود چاپ‌خانه‌ها و قیمت چاپ آن عنوان می‌کند.

وی می‌گوید«کتاب‌های مورد نیاز این کتاب‌خانه در مشهد ایران به چاپ می‌رسند و به‌نام چاب‌خانه‌های هراتی به فروش می‌رسد که این کار غیر اخلاقی می‌باشد».

ولی با این همه، کودکانی که برای مطالعه این‌جا می‌آیند از وجود کتاب‌خانه اظهار خرسندی کرده و برای هم‌نوعان خود توصیه می‌کنند تا به این کتاب‌خانه سر بزنند.

این نخستین کتاب‌خانه‌ای است که در سطح هرات برای کودکان ایجاد شده است. اما چندی پیش رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات گفت قرار است به زودی سه هزار جلد کتاب دیگر در این کتاب‌خانه افزوده شود.

دسته بندی: فرهنگی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد