قرار است جنرال قمر جاوید باجوا ریئس ستاد ارتش پاکستان؛ فردا برای دیدار با مقامات افغان و به احتمال زیاد ریئس جمهوری کشور وارد کابل شود. به‌باوربسیاری از کارشناسان امور، سفر آقای باجوا به‌کشور، پیام‌های خاصی را یدک می‌کشد. احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی به این باور است که پاکستان از سوی ایالات متحده زیر […]

قرار است جنرال قمر جاوید باجوا ریئس ستاد ارتش پاکستان؛ فردا برای دیدار با مقامات افغان و به احتمال زیاد ریئس جمهوری کشور وارد کابل شود.

به‌باوربسیاری از کارشناسان امور، سفر آقای باجوا به‌کشور، پیام‌های خاصی را یدک می‌کشد.

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی به این باور است که پاکستان از سوی ایالات متحده زیر فشار قرار گرفته و ارتش پاکستان یک‌بار دیگر می‌خواهد خود را به افغانستان نزدیک کند و در این سفر آقای باجوا اعلان خواهد کرد که پاکستان آماده است با افغانستان هم‌کاری نماید.

وحید مژده دیگر کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید استراتیژی جدید ایالات متحده بر اسلام آباد تأثیر داشته است و ارتش این کشور را وادار به‌گفت‌و‌گو کرده است.

از سوی دیگر آقای مژده بیان می‌کند که باور بر ارتش پاکستان کاری سخت است.

او می‌گوید«پاکستان خیلی با مهارت بازی می‌کند و می‌خواهد به‌‎گونه‌ای برای آمریکا وانمود کند که ما آماده‌ هم‌کاری هستیم و با پاکستان هی‌گونه مشکل نداریم».

تمایل افغانستان برای دیدار و گفت‌و‌گو با ارتش پاکستان را از اقای مژده پرسیدم؟ به باور او مقامات افغان به این دیدار‌ها تمایل زیادی دارند.

به‌ باور احمد سعیدی گفت‌و‌گوهای اصلی پشت درهای بسته با مقامات افغان صورت خواهد گرفت و آقای باجوا با وجودِ دادن وعده‌هایی به مقامات افغان، هیچ‌گاه به این وعده‌ها عمل نخواهند کرد، او می‌افزاید که این دیدار اگر رسانه‌یی شود، بهتر خواهد بود.

در این گیر و دار سیاسی بین پاکستان و افغانستان، همواره ارتش پاکستان با مقام‌های کشور وارد گفت‌و‌گو شده است، چیزی‌که برای خیلی از افغان‌ها سوال بر انگیز شده است.

جواب این مسئله را از عاصم اسفزاری کارشناس امور پرسیدم، آقای اسفزاری در این مورد چنین گفت«اگر به تاریخچه روابط پاکستان و افغانستان نگاه بکنیم، به این نتیجه می‌رسیم که سیاست‌های خارجی پاکستان را ارتش آن‌ کشور اتخاذ می‌کند».

سفر جنرال قمر جاوید باجوا ریئس ستاد ارتش پاکستان در حالی اتفاق می‌افتد که جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا چند روز گذشته به کابل آمده بود و با مقامات افغان دیدار کرد.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد