- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

“احصاییه، احتمالات و کاربردهای آن” عنوان دومین نمایشگاه دانشکده ساینس هرات

امروز دومین نمایشگاه  دانشکده‌ی ساینس دانشگاه هرات، تحت عنوان “احصاییه، احتمالات و کاربردهای آن” جهت معرفی کاربردهای ریاضی، افتتاح شد.

احسان واعظی استاد دانشکده‌ی ساینس می‌گوید ریاضی تنها اعداد و ارقام نیست و برگزاری این نمایشگاه کمک می‌کند تا افراد با کاربرد‌های دیگرِ علم ریاضی آشنا شوند.

او می‌گوید «ما خواستیم به‌سوی حل کردن چالش‌ها از طریق علوم و ریاضی حرکت نماییم و راه‌حل آن‌را از طریق ریاضی پیش‌بینی نماییم».

آن‌گونه که آقای واعظی می‌گوید، به‌نظر می‌رسد که این اعداد و ارقام، قدرت و کاربرد‌های فراوانی دارد که می‌تواند در خیلی از بخش‌ها از جمله تجارت، امنیت، طب، حقوق و معارف استفاده شود.

نُه غرفه با محتویات کاربرد‌های فرمول‌های ریاضی، محتوای این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد.

یکی از این غرفه‌ها به فرمول پایسون و کارکرد‌های آن اختصاص داده شده، مرتضی رضایی صاحب این غرفه کاربرد آن‌را این‌گونه شرح می‌دهد «او می‌گوید فرمول پایسون در هر بخش زندگی کاربرد دارد و ما می‌توانیم از طریق احصاییه و احتمالات، نتایج کار را پیش‌بینی نماییم».
هما عثمانی غرفه‌دار دیگری‌ست که با استفاده از نظریه‌ی “بازی‌ها” به تصمیم‌گیری با استفاده از این نظریه پرداخته است و می‌گوید ما با استفاده از این روش بیان می‌کنیم که چه کاری را افراد انجام دهد که به نفع شان باشد.

این دومین دور از نمایشگاه دانشکده‌ی ساینس است که با محتوای ریاضی و کاربرد فرمول‌های آن برگزار می‌شود.

آشنایی با استادان ریاضی و کارکرد‌های آن‌ها محتوای نمایشگاه قبلی بود و استفاده از معادلات دیفرانسیل و الجبر در بهینه‌سازی، برنامه‌های بعدی این گروه را تشکیل می‌دهد.