تبادله زندانیان میان افغانستان و ایران بر اساس موافقتنامه‌ای که در سال ۱۳۸۵ میان دو کشور به امضا رسیده جریان دارد و طی سال‌های اخیر شمار زیادی از این زندانیان بین دو کشور تبادله شده اند. اما در این میان تفاوت میان قوانین جزایی کشور ایران و افغانستان سبب شده تا شماری از زندانیان با […]

تبادله زندانیان میان افغانستان و ایران بر اساس موافقتنامه‌ای که در سال ۱۳۸۵ میان دو کشور به امضا رسیده جریان دارد و طی سال‌های اخیر شمار زیادی از این زندانیان بین دو کشور تبادله شده اند.

اما در این میان تفاوت میان قوانین جزایی کشور ایران و افغانستان سبب شده تا شماری از زندانیان با وجود سپری کردن دوره حبس خود در  ایران باز هم در افغانستان با حبس مواجه شوند.

شماری از خانواده‌های زندانیان تازه منتقل شده از کشور ایران به هرات، برای بار دوم جلوی درب مقام ولایت دست به تجمع اعتراضی زدند.

آنان می‌گویند«شماری از زندانیان در ایران مدت ده الی دوازده سال حبس بوده اند و در حال آزاد شدن بودند، اما وقتی به افغانستان آمده است، دوباره زندان شده اند».

این معترضان می‌گویند افراد منتقل شده از ایران، دوره حبس خود را در آن کشور سپری کرده اند اما بازهم از سوی حکومت محکوم به حبس شده اند.

خانواده‌های زندانیان می‌گویند«ما از رئیس جمهوری، ریاست اجراییه و محکمه عالی می‌خواهیم که این زندانیان را که دوره حبس شان به اتمام رسیده است، آزاد نمایند».

یاسمن دختر یکی از زندانیان با چشمانی پر اشک از مقام‌های حکومتی می‌خواهد پدرش را آزاد کند.

در همین حال مقام‌های اداره محلی هرات می‌گویند هیأتی به منظور بررسی دوسیه‌های زندانیان منتقل شده به کشور، تعیین و توظیف شده اند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید با زندانیان منتقل شده طبق قوانین نافذه کشورعمل خواهد شد.

گفتنی است که بر اساس توافق‌نامه موجود میان ایران و افغانستان، برای تبادله زندانیان دو کشور که در سال ۱۳۸۵ منعقد شده است تاکنون نزدیک به ۷۰۰ زندانی تبادله شده اند.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد