- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

پاکستان خط مرزی‌اش با افغانستان را حصارکشی می‌نماید

ارتش پاکستان اعلام کرد که بخاطر بهبود امنیت، حصارکشی خط مرزی افغانستان و پاکستان را آغاز کرده است، اما دولت افغانستان پیش از این بارها با این امر مخالفت کرده بود و گفته بود که این امر به بهبود امنیت کمک نمی‌کند.

در خبرنامه‌ای که ارتش پاکستان روز سه شنبه منتشر کرد آمده است که به‌جز حصارکشی، قلعه‌ها و پاسگاه‌های دفاعی و استخباراتی جدیدی هم در خط مرزی با افغانستان ساخته خواهد شد و این امر در چند مرحله به مرحله اجرا خواهد رسید.

ارتش پاکستان با نشر برخی عکس‌ها گفته است که مرحله نخست حصارکشی مرزی در مناطقی باجور، مهمند و خیبر اجنسی بخاطر احتمال نفوذ عملی می‌َ‌شود

اما دولت افغانستان پیش از بارها به این طرح پاکستان بخاطر نقض توافقنامه دیورند اعتراض کرده بود و گفته بود که بهترین راه مقابله باشورشیان، هدف قرار دادن مخفیگاه‌های آن‌ها در داخل خاک پاکستان است.

اما پاکستان می‌گوید که برقرای امنیت در مرز با افغانستان به نفع هر دو کشور است و به صلح و ثبات کمک خواهد کرد.

دولت افغانستان مرز مشترک بین این کشور و پاکستان را که حدود ۲۴۰۰ کیلو متر طول دارد، به رسمیت نمی‌شناسد و مدعی است که معاهده‌ای که در سال ۱۸۹۳ میلادی بین امیر عبدالرحمان خان، پادشاه وقت افغانستان و سر مورتیمر دیورند، وزیر خارجه وقت هند بریتانیا امضا شده، اعتبار ندارد.

اما دولت پاکستان و جامعه بین‌المللی این مرز را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند.

دولت افغانستان با رد ادعاهای پاکستان گفته که شورشیان مخالف دولت افغانستان در پاکستان پناهگاه‌های امن دارند و از آنجا وارد افغانستان می‌شوند و اقدام به حملات “تروریستی” می‌کنند.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی