- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

دانش‌آموزان اناث سال آینده با لباس‎های آبی به مدرسه‎ می‌روند

از بهار سال آینده رنگ لباس دانش‌آموزان مکاتب دولتی از سیاه به سبز و آبی تغییر خواهد کرد و این امر به جدیت تطبیق خواهد شد.

شماری از دانش آموزان و آموزگاران مکتب‌های دخترانه در هرات از این موضوع استقبال کرده و می‌گویند امیدواریم این تصمیم از سال جدید تطبیق شود.

شکریه نیک‌جو یک‌تن از آموزگاران مکتب در هرات می‌گوید:” از چند سال به این طرف رنگ لباس دختران در تمامی مکتب‌های دولتی سیاه بود که این رنگ تاثیرات منفی بالای روح و روان دختران به ویژه دانش آموزان دختر داشته است.”

او می‌گوید:” هر چند سیاه هم رنگ خوبی است اما بر روان دانش‌آموزان تاثیر خوبی ندارد.”

او در ادامه گفت:” بسیاری از دختران حتی  ما آموزگاران از رنگ سیاه خسته شدیم، امیدواریم که سر از سال جدید تطبیق شود.”

بنا به گفته‌های وی از سال گذشته حرف‌هایی بود که در رنگ لباس دختران تغییراتی ایجاد می‌شود که تا حال نشده است.

شماری از دختران دانش‌آموز در هرات نیز می‌گویند رنگ‌های آبی و خاکستری نسبت به سیاه بهترین رنگ برای دختران است.

مسعوده که رنگ سیاه جز خستگی برایش معنایی ندارد، چنین می‌گوید:” از پوشیدن رنگ سیاه و آمدن به مکتب خسته شدم،بسیار خوشحالم که قرار است از سال جدید با رنگ جدید و بهتری به مکتب می‌روم.”

او می‌گوید:” سیاه را دوست ندارم به ویژه در فصل تابستان، در این فصل هوا بسیار گرم است که رفت و آمد به مکتب با پوشیدن لباس سیاه برایم مشکل است.”

او می‌گوید:”آبی رنگی است که آرامش می‌دهد برای صنف‌های پایین و رنگ خاکستری برای دختران صنوف بالا نیز خاکستری رنگ سنگین و از سیاه هم بهتر است.”

اما مسوولان معارف در هرات می‌گویند موضوع تغییر رنگ لباس دختران از سال‌های گذشته به وزرات معارف پیشنهاد شده بود اما تا به حال هدایتی به معارف هرات نرسیده است.

عبدالرزاق احمدی، رییس معارف هرات می‌گوید:” تا به حال هدایت مشخصی در خصوص تغییر رنگ لباس دختران در مکتب‌ها به دست ما نرسیده است.”

این در حالیست که به باور روانشانسان رنگ سیاه تاثیرات منفی را بر روح و روان انسان می‌گذارد.

حسین حعفری روانشناس به این باور است که هر کدام از رنگ‌ها یک معنی را انتقال می‌دهد و رنگ آبی که برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است به معنی آرامبخش بودن است.

آقای حسینی افزود:” آبی و خاکستری برای لباس مکتب دانش‌آموزان به مراتب بهتر و تاثیرگذاری بهتر نسبت به سیاه دارد.”

بعد از کابل، هرات یکی از بزرگترین شهرهایی است که بیشترین دانش آموز دختر را در خود جای داده که این تعداد به بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز دختر می‌رسد.