هر چند بازی گلف در میان بسیاری از مردم ما یک ورزش نوپا پنداشته می‌شود، اما هستند زنانی که در این ورزش دوشادوش مردان عرق می‌ریزند و می‌خواهند در رقابت‌های درون‌کشوری و بیرون‌کشوری خوش بدرخشند. سوسن بانوی که از یک‌سال بدین‎سو در این ورزش روی آورده می‌گوید که زنان هم‌گام با مردان می‌توانند در تمام […]

هر چند بازی گلف در میان بسیاری از مردم ما یک ورزش نوپا پنداشته می‌شود، اما هستند زنانی که در این ورزش دوشادوش مردان عرق می‌ریزند و می‌خواهند در رقابت‌های درون‌کشوری و بیرون‌کشوری خوش بدرخشند.

سوسن بانوی که از یک‌سال بدین‎سو در این ورزش روی آورده می‌گوید که زنان هم‌گام با مردان می‌توانند در تمام عرصه‌ها و به‌ویژه ورزش دست‌آورد داشته باشند.

او می‎گوید” ما با آمدن به این تیم و این بازی می‎خواهم نشان بدهم که زنان در همه عرصه‎ها می‎توانند سهم بگیرند و دوشادوش مردان و بلکه فراتر از آنان حرکت نمایند و می‎خواهم با موفقیت‎های پی در پی که به‎دست می‎آورم نشان دهم که زنان نباید محدود و قید به خانه و برقع باشند”.

پرستو بارکزی دیگر بانوی‎که از سه سال بدین‎سو گلف بازی می‌کند.

او از دولت می‌خواهد که زمینه مناسب برای تمرین کردن‌شان را فراهم کند “ما نیاز جدی به زمین داریم و امیدواریم که دولت در این زمینه ما را یاری نماید، امیدواریم که نخستین دستاورد گلف در افغانستان باشیم، اگر دولت همکاری نماید، ما می‎توانیم در مسابقات خارجی شرکت نماییم دستاورد داشته باشیم”.

هم اکنون ده بانوی هراتی پیراهن‌های تیم ملی گلف را برتن دارند و نخستین بانوان است که در رشته گلف توانسته اند در رقابت‎های بیرون‌مرزی راه‌یابند.

غلام‌رسول حبیب‎زاده مربی تیم بانوان گلف هرات “ما در سال ۱۳۹۴ سفر داشتیم که شامل ده بانو و ده پسر بود، دو تیم دیگر از بامیان و کابل بود که باهم به رقابت پرداختند و تیم هرات توانست مقام‏های اول، سوم و چهارم را از آن خود نماید، او گفت که ده بانوی هراتی عضو تیم ملی را دارد و شگوفه حبیبی نخستین‎ بانوی هراتی است که در مسابقات بیرون‎مرزی در کشور سریلانکا شرکت نمود”.

با این وصف سهیلا عرفانی کارشناس حقوق زن در هرات از فعالیت زنان در عرصه‎های مختلف، به‎ویژه ورزش همراه با پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در نظام دموکراسی نو تجربه سخن می‌زند.

خانم عرفانی می‏گوید: “راه یافتن زنان و دختران به مسابقات جهانی، المپیک و نقش‌آفرینی آنان در این مسابقات ملی و بین‎المللی، به‎نحوی دستاورد زنان بعد از حکومت طالبان را نشان می‎دهد”.

پیشینه‌ای بازی گلف به‌زمان پادشاهی محمد ظاهر شاه بر می‌گردد که در آن‌زمان خانواده‌ای سلطنتی و نزدیکان شان به این بازی می‌پرداختند.

اما با روی کار آمدن دوره طالبان این بازی به‌فراموشی سپرده شد و پس از سقوط حاکمیت طالبان دوباره به‌روند رشد خود در کشورادامه داده‌است.

گزارشگر: محمد احمدی

دسته بندی: اجتماعی, سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد